Πρεμιέρα για το «112»: Πώς λειτουργεί – Τι δυνατότητες έχει


Νέα δεδομένα στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας και ειδικότερα στην δυνατότητα ταχύτατης εξυπηρέτησης των πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο ή χρήζουν οποιασδήποτε βοήθειας, καθώς και στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών από την Πολιτεία, σηματοδοτεί η αλλαγή του χρόνου σήμερα τα μεσάνυχτα, καθώς, εκτός των άλλων, αρχίζει και επίσημα πλέον η ολοκληρωμένη λειτουργία του ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης «112».

Παράλληλα, δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση και το σχέδιο νόμου για την Πολιτική Προστασία, το οποίο περιλαμβάνει και την αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Από τη Τετάρτη 1/1 αναλαμβάνει ως αρμόδιος φορέας την χρήση του «νέου 112», η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και πλέον τα κέντρα θα είναι σε πλήρη λειτουργία 24 ώρες, 7 μέρες την εβδομάδα.

Η ολοκληρωμένη λειτουργία του 112 σημαίνει ότι, πέραν των κλήσεων για βοήθεια, που και πριν μπορούσαν να κάνουν οι πολίτες, τώρα θα αποστέλλονται και μηνύματα από την συγκεκριμένη υπηρεσία προς τους πολίτες, σε περιπτώσεις πολύ σοβαρού κινδύνου, για απομάκρυνση από περιοχές που διατρέχουν τέτοιο κίνδυνο, ή άλλες οδηγίες για την προστασία τους, ενώ επιπλέον θα υπάρχει και η δυνατότητα αυτόματου γεωεντοπισμού του καλούντος.

Ο Γενικός Γραμματέας Νίκος Χαρδαλιάς, σε δήλωση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναφέρθηκε στις δυνατότητες που δίνει το 112, υπογράμμισε όμως ότι η χρήση του πρέπει να γίνεται με πολύ προσεκτικό τρόπο και με νηφαλιότητα, καλώντας τους πολίτες να σταθούν αρωγοί στο έργο της ΓΓΠΠ.

«Το «νέο 112» θα μπορεί να ενημερώσει πολίτες σε πολύ στοχευμένες και συγκεκριμένες περιοχές αν αυτό κριθεί απαραίτητο» δήλωσε ο κ. Χαρδαλιάς και συμπλήρωσε: «Θέλω όμως σε αυτό το σημείο να τονίσω δύο πράγματα, να βάλω το γενικό πλαίσιο και να προλάβω τυχόν παρανοήσεις. Πρώτον, το νέο σύστημα δεν θα χρησιμοποιείται με το παραμικρό. Τα «νέο 112» είναι ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια μας, στην υπηρεσία του πολίτη και της Πολιτικής Προστασίας. Η χρήση του όμως πρέπει να γίνεται με πολύ προσεκτικό τρόπο, όταν και μόνο κρίνεται απαραίτητο από τις αρχές, καθώς σε μία φυσική καταστροφή το πρώτο που πρέπει να λάβει κάποιος υπόψιν του είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, δηλαδή οι συντεταγμένες αντιδράσεις που πρέπει να υπάρχουν. Και σε αυτό καλούμε όλους να σταθούν αρωγοί στο έργο μας, προκειμένου να αποφεύγονται παρανοήσεις τόσο στο κομμάτι της ενεργοποίησης του 112 όσο και στη διαφύλαξη της ηρεμίας και της νηφαλιότητας των πολιτών τις κρίσιμες στιγμές».

Ο κ. Χαρδαλιάς θα εγκαινιάσει την έναρξη της ολοκληρωμένης λειτουργίας του «νέου 112», αλλάζοντας το χρόνο μαζί με τους εργαζόμενους στο κέντρο των κλήσεων, που στεγάζεται στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος στο Χαλάνδρι και θα ευχηθεί καλή χρονιά σε όλες τις βάρδιες.

Οι νέες δυνατότητες και πώς λειτουργεί το 112

Το 112 αποτελεί μια ολοκληρωμένη υπηρεσία επικοινωνιών εκτάκτου ανάγκης, η οποία περιλαμβάνει εισερχόμενο και εξερχόμενο σκέλος. Ως προς το εισερχόμενο σκέλος, οι πολίτες μπορούν να καλέσουν δωρεάν το 112 σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οπουδήποτε στην Ελλάδα και στην ΕΕ, αλλά και σε άλλες χώρες, όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική. Ως προς το εξερχόμενο σκέλος, μπορούν να λαμβάνουν προειδοποίηση μέσω διαφόρων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας, για επαπειλούμενο ή εν εξελίξει καταστροφικό συμβάν ή επικίνδυνη κατάσταση που συνιστά άμεση απειλή για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά σας, προκειμένου να λάβει οδηγίες για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας.

Πώς γίνεται αυτή η ενημέρωση;

Όσοι έχουν έξυπνο κινητό (smartphone) θα λαμβάνουν γραπτό προειδοποιητικό μήνυμα (μήνυμα Εκπομπής Κυψέλης (Cell Broadcast – CB), που θα εμφανίζεται στην οθόνη του κινητού τηλεφώνου και θα συνοδεύεται από χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού (διαφορετικού από κάθε άλλο ήχο ειδοποίησης της συσκευής). Αυτό που απαιτείται είναι οι χρήστες των κινητών να έχουν ενημερωμένο λογισμικό (firmware) από τον κατασκευαστή και παράλληλα στα τερματικά τους.

Όσοι δεν έχουν έξυπνο κινητό, μπορούν να μπουν στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, όπου υπάρχει ειδική υπηρεσία για το 112, να εγγραφούν και να δηλώσουν τον τρόπο που θέλουν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις.

Αυτό μπορεί να είναι, είτε μήνυμα σε κινητό, είτε φωνητικοί συναγερμοί σε σταθερό τηλέφωνο, είτε με μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email), που θα μπορεί κανείς να διαβάζει σε κινητό τηλέφωνο, tablet, σταθερό ή φορητό υπολογιστή.

Το 112 συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει, με την Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα, την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000.

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά.

Επισημαίνεται ότι η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM).

Η κλήση προς το 112 μπορεί να γίνει και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.

Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).

Πολύ σημαντικό όμως είναι ότι η κλήση στο 112 παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος.

Οι πολίτες μπορούν επίσης να ειδοποιήσουν στο 112 με εναλλακτικούς τρόπους, όπως με γραπτό μήνυμα, φαξ, ή email στη διεύθυνση [email protected].

Το κέντρο του «νέου 112» μπορεί να δεχτεί πάρα πολλές κλήσεις και απασχολεί 100 άτομα. Κάθε βάρδια θα έχει τηλεφωνητές του ΟΤΕ και αξιωματικούς συνδέσμους του Πυροσβεστικού Σώματος, της ΕΛ.ΑΣ, του Λιμενικού Σώματος, του ΕΚΑΒ, ενώ υπάρχει και ένας ανώτατος αξιωματικός, συντονιστής βάρδιας.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ