Η Μόνα Λίζα γνωστή και ως Τζιοκόντα, ή Πορτραίτο της Λίζα Γκεραρντίνι, συζύγου του Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο είναι μια προσωπογραφία που ζωγράφισε ο Ιταλός καλλιτέχνης Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Ολοκληρώθηκε μέσα στη χρονική περίοδο 1503-1519 και αποτελεί ιδιοκτησία του Γαλλικού Κράτους ενώ εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι.
Ιστορική αναδρομή
Ο Ντα βίντσι, ξεκίνησε να ζωγραφίζει τη Μόνα Λίζα το έτος 1503 ή το 1504 στη Φλωρεντία. Λέγεται πως συνέχισε να ασχολείται με τη Μόνα Λίζα για τρία χρόνια αφού εγκαταστάθηκε στη Γαλλία και πως την τελείωσε λίγο πριν πεθάνει το 1519.
Ο καλλιτέχνης μετέφερε τον πίνακα από την Ιταλία στη Γαλλία το 1516 όταν ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α΄ τον προσκάλεσε να εργαστεί στο Clos Lucé και μετέπειτα μέσω των κληρονόμων ο βασιλιάς αγόρασε τον πίνακα για 4.000 écu και τον τοποθέτησε στο παλάτι της Fontainebleau, όπου παρέμεινε έως ότου δόθηκε στον Λουδοβίκο ΙΔ΄.
Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ μετέφερε το έργο στο Παλάτι των Βερσαλλιών. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση, μεταφέρθηκε στο Μουσείο του Λούβρου. Ο Ναπολέοντας τοποθέτησε το έργο στο δωμάτιό του, στο Παλάτι του Κεραμεικού. Αργότερα ο πίνακας επεστράφη στο Μουσείο του Λούβρου.
Τι πραγματεύεται ο πίνακας
Ο πίνακας πήρε το όνομά του από τη Λίζα ντελ Τζιοκόντο που ήταν μέλος της οικογένειας Γκεραρντίνι από τη Φλωρεντία και την Τοσκάνη και σύζυγος του έμπορου μεταξιού Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο. Ο πίνακας ήταν παραγγελία για το καινούριο τους σπίτι και για να γιορτάσουν τη γέννηση του δεύτερου γιου τους.
Οι έρευνες των φερόμενων ως οστών της Μόνα Λίζα
Για πρώτη φορά εδώ και 300 χρόνια, Ιταλοί ερευνητές άνοιξαν τον τάφο που βρίσκεται στο πέτρινο πάτωμα της εκκλησίας Σαντίσιμα Ανουντσιάτα της Φλωρεντίας με σκοπό να κάνουν τεστ DNA στα οστά που θα βρεθούν και στη συνέχεια να τα συγκρίνουν με εκείνα που είχαν ενταφιαστεί σε γειτονικό μοναστήρι.
Σύμφωνα με ιστορικούς, πιστεύεται ότι η Λίζα Γκεραρντίνι πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της στη μονή Σάντα Όρσολα, όπου εδώ και δύο χρόνια έχει ξεκινήσει η αναζήτηση των λειψάνων της.
Ο επικεφαλής των ερευνητών, Σιλβάνο Βιντσέτι, θεωρεί ότι μία από τις τρεις σορούς που βρέθηκαν εκεί πιθανότατα ανήκει στη Μόνα Λίζα και ελπίζει ότι κάποια από τα οστά που βρίσκονται στην κρύπτη θα ανήκουν σε κάποιον συγγενή εξ αίματος της μούσας του Ντα Βίντσι και ενδεχομένως στο γιο της.
Εφόσον ταυτοποιηθούν τα DNA των δύο σορών οι ειδικοί θα μπορέσουν να αναδημιουργήσουν το πρόσωπο της Γκεραρντίνι από τα οστά της και να το συγκρίνουν με την εικόνα του πίνακα.