Τα αυτοκίνητα συνεχώς εξελίσσονται και βελτιώνονται σε ασφάλεια, τεχνολογία, ανέσεις, εξοπλισμό, επιδόσεις, κατανάλωση, ρύπους κ.λπ. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι όλα είναι τέλεια και δεν έχουν τα αρνητικά τους σημεία, τα οποία μπορεί να ενοχλούν τους οδηγούς και να τους προκαλούν εκνευρισμό.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν γίνει πολύπλοκα, αφού είναι φορτωμένα με οθόνες, κάμερες, υπολογιστές και με πολύ τεχνολογία γενικότερα, για λόγους ασφαλείας αλλά και της απαραίτητης πλέον συνδεσιμότητας. Παλιά, ο οδηγός γύρναγε το κλειδί στη μίζα, κατέβαζε το χειρόφρενο και έφευγε. Τώρα πρέπει να πατήσει το πεντάλ του φρένου ή του συμπλέκτη, το κουμπί start/stop και το διακόπτη του ηλεκτρικού χειρόφρενου. Μετά, για να μη σβήνει το αυτοκίνητο από μόνο του ή το τιμόνι να στρίβει από μόνο του, θα πρέπει να απενεργοποιηθούν τα αντίστοιχα συστήματα, κατόπιν ψαξίματος. Σε λίγα χρόνια βέβαια ο οδηγός θα είναι ένας απλός επιβάτης, αφού η πλήρως αυτόνομη οδήγηση δεν είναι κάτι μακρινό και ήδη εφαρμόζεται.
Ας δούμε παρακάτω ορισμένα σημεία που ενοχλούν τους οδηγούς σε σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως έχει εντοπίσει και η γερμανική ADAC:
Περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω
Σε αρκετά νέα μοντέλα η πίσω τρίτη κολόνα είναι αρκετά φαρδιά, ενώ τα πίσω παράθυρα είναι πολύ μικρά. Αυτό δικαιολογείται σε κουπέ αυτοκίνητα, όμως σε μικρά ή οικογενειακά, όπως είναι το Nissan Micra και το Toyota C-HR (στη φωτογραφία), είναι κάτι που ενοχλεί, όχι μόνο τον οδηγό αλλά και τους πίσω επιβάτες. Ίσως οι σχεδιαστές θα έπρεπε να δώσουν περισσότερη βαρύτητα στην πρακτικότητα και όχι στον πιο σπορ σχεδιασμό.
Κάμερες στο εμπρός παρμπρίζ
Σε πολλά καινούργια αυτοκίνητα βρίσκεται κάτω από τον εσωτερικό καθρέπτη ένα μεγάλο κουτί, στο οποίο υπάρχουν κάμερες και διάφορα συστήματα που διαβάζουν το δρόμο και αισθητήρες για το σύστημα αυτόνομης πέδησης, την αυτόματη λειτουργία φώτων και υαλοκαθαριστήρων κ.λπ. Σε ορισμένα μοντέλα το κουτί αυτό είναι τόσο μεγάλο (στη φωτογραφία από το Volvo V60) που μπορεί ακόμα και να κρύβει το φωτεινό σηματοδότη.
Οικονομία σε λάθος σημείο
Στα παλαιότερα αυτοκίνητα, για να ανοίξει η τάπα στο στόμιο πλήρωσης καυσίμου χρειαζόταν κλειδί. Που σημαίνει ότι ο οδηγός έπρεπε να το βγάλει από τη μίζα και να το δώσει στον υπάλληλο του πρατηρίου καυσίμων ή να κατέβει ο ίδιος και να την ανοίξει. Για παράδειγμα στο Citroen Berlingo υπάρχει ακόμα αυτή η λύση.
Λάθος σχεδιασμός κλειδιού
Αντίστοιχα με τα νέα αυτοκίνητα και τα κλειδιά δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν. Το απλό κλειδί που δε διέφερε πολύ από εκείνο της πόρτας του σπιτιού έχει αντικατασταθεί από ένα μικρό τηλεχειριστήριο. Κάποια έχουν μέχρι και οθόνη, όπου προβάλλονται διάφορες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Όμως σε ορισμένα τηλεχειριστήρια, για να δείχνουν πιο όμορφα, τα μπουτόν βρίσκονται στην πλαϊνή πλευρά. Ωστόσο, σε εργονομία μειονεκτούν, αφού πολύ εύκολα μπορεί κατά λάθος να πιεστεί ένας διακόπτης, ενώ τα σύμβολά τους δεν είναι ευδιάκριτα.
Οθόνες αφής συστημάτων πολυμέσων
Οι οθόνες αφής έχουν πλέον αντικαταστήσει τα παλιά ηχοσυστήματα με το ράδιο CD, ενώ στο μενού τους υπάρχουν πολλές απαραίτητες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Ακόμα και ο έλεγχος λειτουργίας του κλιματισμού βρίσκεται μέσα σε αυτές και πάρα πολλές λειτουργίες που θέλει να ρυθμίσει ή να απενεργοποιήσει ο οδηγός αποτελούν… σπαζοκεφαλιά. Κάποιες μάλιστα οθόνες δεν είναι άμεσες στο πάτημα του δακτύλου και χρειάζονται περισσότερα από ένα πατήματα, με αποτέλεσμα να αποσπούν και την προσοχή από το δρόμο. Την κατάσταση δυσκολεύουν περισσότερο τα επιπλέον χειριστήρια (π.χ. περιστροφικά) που υπάρχουν κοντά στον επιλογέα των ταχυτήτων.
Ψηφιακοί πίνακες οργάνων
Μετά τις μεγάλες οθόνες αφής στην κεντρική κονσόλα, έκαναν την εμφάνισή τους και οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων, αντικαθιστώντας τα αναλογικά όργανα. Πληθώρα πληροφοριών που μπορεί να δημιουργούν σύγχυση στον οδηγό, αλλαγές γραφικών και πολλά ακόμα στοιχεία εντυπωσιασμού. Όμως τα ολικά χιλιόμετρα σε κάποιες περιπτώσεις εξαφανίστηκαν και θέλουν ψάξιμο για να εμφανιστούν.