Βασικός κανόνας για την σωστή λειτουργία του αυτοκινήτου και κατ’επέκταση την ασφάλεια του οδηγού και των υπολοίπων, είναι η συντήρησή του. Όσο καλό και αξιόπιστο να είναι ένα αυτοκίνητο, αν το αμελεί ο κάτοχός του και δε νοιάζεται ακόμα και για τα βασικά (π.χ. αλλαγή ελαστικών), τότε καλύτερα να το έχει παρκαρισμένο.
Η τακτική συντήρηση πρέπει να γίνεται σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο κατασκευαστής και αναγράφονται στο βιβλίο service. Ωστόσο, ο οδηγός δεν θα περιμένει για παράδειγμα κάθε δύο χρόνια ή κάθε 20.000 χλμ. να πάει στο συνεργείο, χωρίς και ο ίδιος να κάνει κάποιους ελέγχους. Ο κάθε οδηγός, εκτός από το ότι πρέπει να είναι προσεκτικός στο δρόμο, πρέπει να «ακούει» το αυτοκίνητό του, καθώς ασυνήθιστοι θόρυβοι, λειτουργίες και ενδείξεις στον πίνακα οργάνων μαρτυρούν πιθανή βλάβη και service.
Ας δούμε παρακάτω μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις που δείχνουν πιθανή βλάβη:
• Ο κινητήρας ρετάρει, εμφανίζει δισταγμούς ή «χτυπάει πειράκια». Αυτό μπορεί να οφείλεται σε κακή ποιότητα του καυσίμου αλλά σε οδήγηση με πολύ χαμηλές στροφές στον κινητήρα και μεγάλη ταχύτητα στο κιβώτιο.
• Σημαντική απώλεια ισχύος. Ενδεχομένως ο κινητήρας να έχει μπει σε «safe mode» αν έχει διαγνώσει πρόβλημα.
• Παράξενοι θόρυβοι του κινητήρα. Ένα μπουζί που δεν δουλεύει καλά, λίγο λάδι στον κινητήρα, μπορεί να οδηγήσουν σε σημαντικές ζημιές.
• Μία διαρροή υγρού κάτω από το αυτοκίνητο (όχι όμως το νερό που στάζει από το σύστημα κλιματισμού μετά από τη χρήση, γιατί αυτό είναι φυσιολογικό). Ελέγξτε για λάδια.
• Αλλαγή στον ήχο της εξάτμισης (αυτό μπορεί να σημαίνει επικίνδυνη διαρροή μονοξειδίου του άνθρακα. Οδηγήστε με τα παράθυρα ανοικτά και πηγαίνετε αμέσως για έλεγχο του συστήματος εξάτμισης).
• Ελαστικά που μοιάζουν σκασμένα, υπερβολικό σφύριγμα στις στροφές, ανομοιόμορφη φθορά. Σημαίνει άμεση αλλαγή των ελαστικών.
• Το αυτοκίνητο τραβάει προς τη μία πλευρά, όταν οδηγείτε στην ευθεία και σε επίπεδο οδόστρωμα. Βασική ένδειξη ότι οι τροχοί χρειάζονται ευθυγράμμιση.
• Περίεργοι θόρυβοι σχετικοί με την κίνηση της ανάρτησης. Μαρτυρά βλάβη σε αμορτισέρ ή και επιμέρους τμήματα.
• Μείωση της αποτελεσματικότητας των φρένων, σπογγώδης αίσθηση του πεντάλ των φρένων, το πεντάλ σχεδόν ακουμπά στο δάπεδο, το αυτοκίνητο τραβά προς τη μία πλευρά κατά το φρενάρισμα. Τα τακάκια και οι δίσκοι είναι πολύ φθαρμένα.
• Η θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού του κινητήρα είναι συνέχεια υψηλότερη από το κανονικό. Πιθανή διαρροή του υγρού ή βλάβη στο θερμοστάτη.
Δείτε ακόμη: Θέλει ζέσταμα ο κινητήρας και το καλοκαίρι;