Το εκπαιδευτικό σύστημα απαιτεί απομνημόνευση και παπαγαλία και σε περίπτωση που το μάθημα στο σχολείο δεν γίνεται με έναν «καλό» δάσκαλο, τα πράγματα μπορεί να γίνουν πολύ δύσκολα στο σπίτι. Κάθε παιδί χρειάζεται τον δικό του τρόπο για να μπορέσει να συγκεντρωθεί και να είναι αποδοτικό.
Το μόνο σίγουρο όμως για να σιγουρευτούμε ότι η όποια προσπάθεια κάνουμε και εμείς αλλά και το παιδί μας, δεν πηγαίνει χαμένη, είναι να εστιάζουμε στο μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα και όχι στο βραχυπρόθεσμο.
Θα καταλάβετε στην συνέχεια τι εννοούμε με αυτό.
Μια πρώτη καλή συμβουλή που πιθανότατα σας έδιναν και οι μαμάδες σας όταν ήσασταν και εσείς μικρές, είναι η δυνατή ανάγνωση. Το να ακούει το παιδί τη φωνή του που διαβάζει το κείμενο, το βοηθάει να συγκεντρώνεται καλύτερα στο νόημα αυτών που διαβάζει και να τα κατανοεί.
Έπειτα ένα υπογραμμιστικό, είναι απαραίτητο ώστε να βοηθήσει το παιδί να εστιάσει στα βασικά σημεία του κειμένου και οπτικά να τα αποθηκεύσει καλύτερα στο μυαλουδάκι του.
Μπορείτε να του προτείνεται ακόμα, να βάζει έναν τίτλο σε κάθε παράγραφο, ώστε να τις διαχωρίζει και να θυμάται για τι πράγμα μιλάει η κάθε παράγραφος ώστε να έχει μια λογική σειρά στο μυαλουδάκι του.
Στην αρχή θα μπορεί να μην του αρέσει και πιθανόν να το θεωρήσει υπερβολή. Είναι στο χέρι σας όμως να του εξηγήσετε πως κανένα μυαλό, χωρίς εξάσκηση, δεν είναι ικανό να θυμάται πολλά πράγματα μαζί και πως οφείλει να βοηθήσει τον εαυτό του να εξασκηθεί με κάποιες ασκήσεις.
Μετά πιθανότατα να μην χρειάζεται πια να βάζει τίτλους σε κάθε παράγραφο για να θυμάται το νόημα της, αλλά αυτή την ικανότητα θα την έχει αποκτήσει με την εξάσκηση που θα έχει κάνει από πριν.
Αν δείτε ότι το παιδί σας δεν είναι πολύ πρόθυμό να τα κάνει όλα αυτά μόνο του, μπορεί να χρειαστεί να συμμετέχετε και εσείς στην διαδικασία εκμάθησης της ιστορίας.
Έστω για ένα μικρό διάστημα μέχρι να νιώσει το παιδί σας λίγο πιο σίγουρο για τον εαυτό του και εσείς να είστε πιο ήσυχες.
Δοκιμάστε να παίξετε το παιχνίδι τον ερωτοαπαντήσεων μαζί του. Ζητήστε του να σας διαβάσει το κείμενο του και κάθε φορά που τελειώνει μία παράγραφο, κάντε του ερωτήσεις για το θέμα της παραγράφου.
Όλα είναι θέμα συνήθειας και το πιο βασικό είναι να θυμάστε πως πρέπει να οπλιστείτε με υπομονή καθώς το πιο βασικό είναι το παιδί πέρα από την παπαγαλία να αναπτύσσει σιγά σιγά την κριτική του σκέψη.
Με αυτόν τον τρόπο, ο μαθητής θα διακρίνει το σημαντικό από το λιγότερο σημαντικό, θα αντιληφθεί τη ροή και την καλή έκβαση των γεγονότων από την κακή και θα κατανοήσει το νόημα με τον καιρό.