Το γεγονός των ημερών -τουλάχιστον για δικά μας αυτοκινητικά δρώμενα- δεν είναι άλλο από την επιστροφή της Mazda, έπειτα από 5 χρόνια τυπικής και 8 ουσιαστικής απουσίας από την Ελλάδα. Στο μεσοδιάστημα, η ιαπωνική εταιρία εξελίχθηκε και απέκτησε εκπρόσωπο σχεδόν σε κάθε κατηγορία, αριθμώντας συνολικά 8 διαφορετικά μοντέλα (2, 3, 6, MX-5, CX-3, CX-30, CX-5, CX-9). Εκ των οποίων, θα δούμε στους δρόμους μας -τουλάχιστον αρχικά- μόνο 3. Πάμε να τα δούμε αναλυτικά.
Mazda3
Η 4η γενιά του δημοφιλούς μικρομεσαίου (η 1η έκανε θραύση στην χώρα μας) ξεχωρίζει χάρις στην δυναμική εμφάνιση, την προσήλωση στην οδική συμπεριφορά (περιμένουμε να το εξακριβώσουμε) και τα μοτέρ, που χαρακτηρίζονται από την χαμηλή κατανάλωση (δείτε εδώ ποια είναι αυτά).
H σχεδιαστική φιλοσοφία KODO αντανακλάται σε κάθε επιφάνεια του αμαξώματος, με το ανάγλυφο σχήμα να συνδέεται με αιχμηρές γωνίες, δημιουργώντας ένα καθόλα επιθετικό και ομοιογενές σύνολο. Το μήκος του φτάνει τα 4.460 χλστ., το πλάτος τα 1.795, το ύψος τα 1.435 και το μεταξόνιο ξεπερνά τα 2.725 χλστ. Η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ ξεκινά από τα 330 λίτρα και μπορεί να φτάσει τα 1.019, με το συνολικό βάρος να μην υπερβαίνει τα 1.385 κιλά.
Ο κινητήρας που αναμένεται να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον, είναι ο SKYACTIV-D ντίζελ των 1.8 λίτρων. Αποδίδει 116 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. και 270 Nm ροπής στις 1.600-2.600 σ.α.λ., χαρίζοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα της τάξης των 10,3 δλ. και τελική ταχύτητα 194 χλμ./ώρα (για το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων). Η έμφαση, όπως είπαμε, αφορά την χαμηλή κατανάλωση, η τιμή της μέσης δεν ξεπερνά τα 4,2 λίτρα/100 χλμ.
Όλες οι εκδόσεις του 3 εξοπλίζονται με 6αρι χειροκίνητο κιβώτιο, με το αυτόματο ισάριθμων σχέσεων να προσφέρεται προαιρετικά. Επίσης στάνταρ είναι το G-Vectoring Control Plus (GVC Plus), που επενεργεί στα φρένα εν είδει μπλοκέ διαφορικού, ενώ το κορυφαίο Skyactiv-X μπορεί να συνδυαστεί και με το σύστημα τετρακίνησης i-Activ AWD.
Mazda CX-5
Εδώ, ομολογουμένως, η επιλογή αποτελεί μυστήριο. Από πλευράς αγοραστικού ενδιαφέροντος και αναγκών της ελληνικής αγοράς (βλέπε και «φορολογική ιδιαιτερότητα»), τα CX-3 και CX-30 θα ταίριαζαν σαφώς καλύτερα.
Το CX-5, τώρα, τοποθετείται στο μεσαίο φάσμα των SUV, με το μήκος του να ξεπερνά τα 4,5 μέτρα (4.550 χλστ. μήκος, 1.840 χλστ. πλάτος, 1.600 χλστ. ύψος, 2.700 μεταξόνιο, 1.435 κιλά βάρος). Μια κατηγορία πάνω από το κραταιό Nissan Qashqai (4.394 χλστ. μήκος), για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης. Στο οποίο Qashqai, βρίσκουμε απέναντι το CX-30. Οπότε η νεοσύστατη ελληνική αντιπροσωπεία διαλέγει να «χτυπήσει» στα κλασικά SUV, παρά την πιο πετυχημένη αγορά παγκοσμίως – αυτή των μικρομεσαίων crossover.
Αναμενόμενα, το κοινό που απευθύνεται το ιαπωνικό μοντέλο είναι διαφορετικό. Και κατά τι περιορισμένο, ιδιαίτερα λόγω κινητήρων. Στην βάση συναντάμε τον βενζινοκινητήρα SKYACTIV-G, των 2 λίτρων και 165 ίππων στις 6.000 σ.α.λ., μαζί με 210 Nm ροπής στις 4.800 σ.α.λ. Οι επιδόσεις για το 6αρι χειροκίνητο δεν είναι κακές, με 10,4 δλ. στο 0-100 χλμ./ώρα και 201 χλμ./ώρα τελικής, κρατώντας την κατανάλωση στα 6,4 λίτρα/100 χλμ. Τα 2 λίτρα, ωστόσο, καταλαβαίνουμε ότι του δημιουργούν προβλήματα.
Κάτι που ισχύει ακόμα περισσότερο για την πετρελαιοκίνητη επιλογή, που ανεβαίνει στα 2.2 λίτρα. Στο εξωτερικό ο SKYACTIV-D προσφέρεται σε 3 εκδόσεις: 150, 175 και 184 ίππων. Άγνωστο παραμένει ποιες θα έρθουν Ελλάδα, όμως ήδη από την βασική έκδοση οι επιδόσεις και η κατανάλωση βελτιώνονται σε σχέση με το βενζινοκίνητο (0-100 χλμ./ώρα σε 9,6 δλ., 5,4 λίτρα/100 χλμ). Αλλά τα 2.191 κ.εκ. και -κυρίως- ο φοροδιωγμός που υφίστανται τα αυτοκίνητα 2 λίτρων και άνω, οριοθετούν την καριέρα του σε επίπεδα αντίστοιχα του Toyota RAV4.
Mazda MX-5
Σαφώς καλύτερα τα πράγματα για το πιο επιτυχημένο roadster όλων των εποχών. Στην 4η γενιά του, διαθέτει έναν εξαιρετικό κινητήρα 1.5 λίτρων που αποδίδει 131 ίππους στις 7.000 σ.α.λ., μαζί με 150 Nm στις 4.800. Σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος των 975 κιλών και την πυκνή κλιμάκωση του 6τάχυτου κιβωτίου, το βασικό Miata φτάνει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 8,3 δλ. και ξεπερνά τα 200 χλμ./ώρα (204) τελικής ταχύτητας. Βάλτε στην εξίσωση το θεσπέσιο ζύγισμα του πλαισίου και το σεμιναριακό setup της ανάρτησης (επίσης μένει να εξακριβώσουμε αμφότερα στο ελληνικό σπασμένο γυαλί, που ονομάζουμε «οδόστρωμα») και έχετε μια εν δυνάμει εμπορική επιτυχία, στα πρότυπα του RX-8. Αρκεί να υπάρχει η αντίστοιχη τιμολογιακή πολιτική.
Για τους απαιτητικούς, υπάρχει ο 2λιτρος SKYACTIV-G των 181 ίππων στις 7.500 σ.α.λ., με το 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται 6,5 δλ. και την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 219 χλμ./ώρα την στιγμή που η μέση κατανάλωσή του σύμφωνα με τη Mazda είναι στα 6,9 λίτρα/100 χλμ.