«Επικυρώθηκε» από το Συμβουλίου της Επικρατείας η εξαίρεση ορισμένων ειδικοτήτων εργαζομένων από την υπαγωγή τους στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
Το Συμβούλιο της με 4 αποφάσεις του έκρινε συνταγματική και νόμιμη την από 30.11.2011 απόφαση του τότε υπουργού Εργασίας με την οποία εξαιρέθηκαν ορισμένες ειδικότητες εργαζομένων από τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα και απέρριψε τους ισχυρισμούς των Σωματείων περί παράβασης των συνταγματικών αρχών της ισότητας, της αναλογικότητας και της κρατικής μέριμνας στην κοινωνική ασφάλιση, λόγω θέσπισης αυστηρότερων κριτηρίων, κ.λπ.
Συγκεκριμένα, στο ΣτΕ είχαν προσφύγει Ομοσπονδίες, Σωματεία κ.λπ. εργαζομένων στην υαλουργία, την τσιμεντοβιομηχανία, στη διακίνηση τσιμέντου, στα λατομεία αδρανών υλικών, στη χημική βιομηχανία, στην κατεργασία ελαστικών και πλαστικών, στον κινηματογράφο, κ.ά. και ζητούσαν να ακυρωθεί η υπ΄ αριθμ. Φ10221/οικ. 26816/929/30.11.2011 απόφαση του υπουργού Εργασίας.
Ωστόσο η επταμελής σύνθεση του Α΄ Τμήματος του ΣτΕ, με πρόεδρο τον αντιπρόεδρο Αναστάσιο Γκότση και εισηγήτρια τη σύμβουλο Παρασκευή Μπραίμη, με 4 αποφάσεις της (508-511/2019) απέρριψε ως αβάσιμες όλες τις αιτήσεις ακύρωσης των Σωματείων.
Όπως αναφέρεται στις δικαστικές αποφάσεις το 2010 υπεγράφη «μνημόνιο συνεργασίας», που προέβλεπε διαρθρωτικές δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων ήταν ο περιορισμός του καταλόγου των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.
Για το λόγο αυτό σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΣτΕ, συστάθηκε στο υπουργείο Εργασίας ειδική επιτροπή προκειμένου να γνωμοδοτήσει με καθορισμένα κριτήρια για την υπαγωγή εργασιών και ειδικοτήτων και χώρων εργασίας στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
Ακολούθησε το νέο ασφαλιστικό σύστημα (νόμος 3863/2010) με τον οποίο καθορίστηκε ο πίνακας των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων, αφού πρώτα ακούστηκαν και οι απόψεις της ΓΣΕΕ, ΓΕΣΕΒΕΕ, κ.λπ. Στη συνέχεια σε ορισμένες περιπτώσεις επανεξετάστηκε ο πίνακας των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και εντάχθηκαν ειδικότητες που είχαν αρχικά εξαιρεθεί.