Δημοσιογράφοι οίνου και οινοκριτικοί: Πόσο απαραίτητοι είναι;


Έχετε κουραστεί από τους κριτικούς κρασιού και τους δημοσιογράφους κρασιού; Δεν ξέρετε πόσο τυχεροί είμαστε που τους έχουμε!

Οινοκριτικοί… Ποιός τους χρειάζεται;! Θα εκπλαγείτε πόσο δημοφιλής είναι αυτή η στάση ανάμεσα στους λάτρεις του κρασιού. Το διαβάζουμε συχνά σε οποιοδήποτε online φόρουμ, κοινωνικό δίκτυο, ή ακόμα και σε οινοδοκιμές. Και ναι, είναι δύσκολο να αποδεχτούμε αυτούς που κάνουν κριτική, ειδικά σε μια εποχή που οι άνθρωποι πιστεύουν ότι γνωρίζουν καλύτερα από τους λεγόμενους εμπειρογνώμονες. Ζούμε σε μια εποχή κατά την οποία κάθε άποψη ενός προσώπου θεωρείται (τουλάχιστον από τον κάτοχο της) ότι ισοδυναμεί με αυτόν που έχει λάβει οποιαδήποτε εκπαίδευση σε συγκεκριμένο τομέα. Παρακολουθήστε τι συμβαίνει με τους οπαδούς της επίπεδης Γης (flat-earthers) και τους αστρονόμους, για παράδειγμα!

Όλοι μπορούν να παραπονεθούν όσο θέλουν για τους συγγραφείς κρασιού, αλλά τουλάχιστον οι περισσότεροι γνωρίζουν για ποιους μιλούν. Εκείνοι που διαμαρτύρονται για τα fake news στην επικρατούσα δημοσιογραφία δεν είναι λίγοι επίσης – τα πράγματα συχνά δεν είναι αυτά που παρουσιάζονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Είναι ιδιαίτερα περίεργο όταν βλέπετε ιστορίες για το κρασί ή τα οινοπνευματώδη ποτά στα mainstream media. Ένας πρόσφατος τίτλος για παράδειγμα έλεγε ότι ένα μπουκάλι κρασί την εβδομάδα είναι εξίσου κακό για εσάς, όπως είναι το κάπνισμα 10 τσιγάρων! Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε σε βρετανικό ιατρικό περιοδικό, είναι γεμάτη επιφυλάξεις και υποθέσεις – το X μπορεί να συμβεί, αν το Y είναι σε συμβολή με το Z και ούτω καθεξής.

Παρ ‘όλα αυτά, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν παρουσιάσει την ιστορία με τίτλους όπως “Πόσα τσιγάρα είναι ένα μπουκάλι κρασί;” και “’Ένα μπουκάλι κρασιού είναι ισοδύναμο με 10 τσιγάρα”. Μια συνοπτική εξέταση των ευρημάτων θα δείξει ότι οι τίτλοι αυτοί είναι έτη φωτός μακριά από το γεγονός, αλλά το σημαντικό είναι ότι οι άνθρωποι – πολύ περισσότερο από ό, τι θα φανταστείτε – απλά θα υποθέσουν ότι δύο φιάλες Μπορντό είναι τώρα το ισοδύναμο ενός πακέτου τσιγάρων. Ξέρω ότι είναι βλακείες αυτά και πιθανότατα το ίδιο σκέφτεστε κι εσείς, αλλά ο τίτλος θα γίνει αναπόφευκτα η αποδεκτή “αλήθεια”.

Είναι αστείο πώς πολλοί άνθρωποι θα απορρίψουν με ευχαρίστηση ως fake news οποιαδήποτε άποψη με την οποία διαφωνούν αλλά θα αναφέρουν μια εφημερίδα ως απόδειξη για να ενισχύσουν τη δική τους ιδιαίτερη προκατάληψη.

Στη γενική δημοσιογραφία, όταν οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι αναφέρονται στο κρασί, συχνά το κάνουν με λάθος τρόπο. Ένα ρεπορτάζ που ισχυρίστηκε (λανθασμένα, φυσικά) ότι το DRC δεν ήταν πια το πιο ακριβό κρασί στον κόσμο σάρωσε τα παγκόσμια ενημερωτικά δελτία πριν από μερικά χρόνια, παρόλο που το 90% των δημοσιογράφων είχε παρανοήσει πλήρως τα δεδομένα που παρουσίασε το Wine-Searcher.

Ένα καναδικό περιοδικό ειδήσεων πριν από λίγο καιρό ανέφερε (και παραθέτω): “Ο Καναδάς έχει μία από τις καλύτερες περιφέρειες κρασιού σε ολόκληρο τον κόσμο”

“Ο Καναδάς φιλοξενεί μία από τις καλύτερες αμπελουργικές περιοχές σε ολόκληρο τον κόσμο, σύμφωνα με μια νέα κατάταξη”, η ιστορία κολακεύει, χωρίς ανάσα. “Το Matador Network, ένας από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους ταξιδιωτικούς εκδότες στον κόσμο, κυκλοφόρησε έναν κατάλογο με τα” πιο συναρπαστικά μέρη για να ταξιδέψεις και να πιεις κρασί το 2019 “και μια περιοχή κρασιού στον Καναδά περιλαμβάνεται στη λίστα”.

Ο τίτλος δεν έχει καμία σχέση με το περιεχόμενο. Το “μία από τις καλύτερες περιοχές του κρασιού” έγινε “τα πιο συναρπαστικά μέρη για να ταξιδέψετε και να πίνετε κρασί” σε λιγότερες από 50 λέξεις. Κατά κάποιο τρόπο είμαι εντυπωσιασμένος παρόλο που αναγράφεται ξεκάθαρα στο κείμενο, απλά και μόνο από τον τίτλο ο αναγνώστης θα είναι προκατειλημμένος και δεν θα συνειδητοποιήσει ότι μιλάμε για δύο τελείως διαφορετικά πράγματα.

Μια ιστορία που έπληξε τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης τον Ιανουάριο παρουσίαζε ότι ένα σκωτζέζικο ουίσκι αξίας 13 δολαρίων που πωλείται στην αλυσίδα Lidl ψηφίστηκε το καλύτερο ουίσκι στον κόσμο. Βέβαια ήταν ένα άλλο εντυπωσιακό παράδειγμα fake news. To εν λόγω ουίσκι κέρδισε στη σχετική κατηγορία που αντιστοιχούσε στη τιμή του στο βραβείο World Whiskey Awards – ένα θαυμάσιο επίτευγμα, αλλά όχι αυτό που ισχυρίζονται οι τίτλοι.

Η αλήθεια, όμως, είναι ότι αυτοί οι τίτλοι έκαναν το Queen Margot Scotch της Lidl να έχει ξαφνικά μεγάλη ζήτηση. Τα στατιστικά στοιχεία αναζήτησης έδειξαν 149 φορές αύξηση στις αναζητήσεις για το συγκεκριμένο ουίσκι, , ανεβάζοντας το στην κατάταξη του wine-searcher 23.652 θέσεις!

Ακόμα καλύτερο παράδειγμα fake news είχαμε το 2017, με τίτλο “To καλύτερο κρασί στον κόσμο κοστίζει 5,5 ευρώ”. Το «Moneda Reserva Malbec 2015», περιγράφτηκε ως το καλύτερο κρασί στον κόσμο σε όλες τις κατηγορίες, παραβλέποντας ότι το κρασί πήρε πράγματι μια πολύ ψηλή βαθμολογία (95) στο Decanter, αλλά στην κατηγορία κρασιών κάτω από £15 και δεν αναδείχτηκε το καλύτερο σε όλες τις κατηγορίες.

Για να καταλήξουμε κάπου (σας ακούω να κλαίτε) φοβάμαι ότι απλά δεν μπορούμε να εμπιστευόμαστε τα mainstream media πια όταν πρόκειται για εξειδικευμένα θέματα. Παρόλο που συγγραφείς κρασιού συχνά κριτικάρονται από το κοινό, στην ουσία προσφέρουν μια σημαντική υπηρεσία: μεταφράζουν σύνθετες πληροφορίες για το κρασί σε πιο εύκολα κατανοητή γλώσσα. Ναι, μπορεί κάποιοι να είναι σνομπ, πομπώδεις, συγκαταβατικοί ή και επιθετικοί κατά καιρούς αλλά όπως και να είναι, είναι απαραίτητοι.

Το κρασί χρειάζεται εκπαιδευτικούς και διερμηνείς τώρα περισσότερο από ποτέ – απλά δεν μπορούμε να βασιζόμαστε στα mainstream media για να το κάνουμε. Πιστέψτε με σε αυτό.

Άρθρο του Don Kavanagh

ΠΗΓΗ


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ