23 Απριλίου 2025

Δασμοί Τραμπ: «Αποθήκες» αυτοκινήτων τα μεγάλα λιμάνια των ΗΠΑ – Χάος και αβεβαιότητα


Οι δασμοί του Τραμπ προκαλούν συσσώρευση αυτοκινήτων στα αμερικανικά λιμάνια, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο τηρούν στάση αναμονής για την επόμενη ημέρα 

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κρατούν χιλιάδες οχήματα στα λιμάνια των ΗΠΑ και σταματούν προσωρινά τις αποστολές τους, καθώς προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν τις επιπτώσεις από τον εντεινόμενο εμπορικό πόλεμο του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Ορισμένοι κατασκευαστές άρχισαν να καθυστερούν την είσοδο των αποθεμάτων τους στις ΗΠΑ τις τελευταίες ημέρες, ανέφεραν στους Financial Times τρία στελέχη στους τομείς της εφοδιαστικής και της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ένας εξ’αυτών προειδοποίησε ότι η συσσώρευση των εισαγόμενων οχημάτων στα αμερικανικά λιμάνια θα μπορούσε να γίνει «αρκετά άσχημη» με τα λιμάνια να «γεμίζουν γρήγορα» σε λίγες εβδομάδες, εάν δεν αμβλυνθούν οι δασμοί των ΗΠΑ εν μέσω της σύγχυσης σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των μέτρων. «Ορισμένα λιμάνια φθάνουν στο όριο της χωρητικότητάς τους», είπε ένα στέλεχος της εφοδιαστικής.

Ορισμένες μάρκες όπως η Audi, η Jaguar Land Rover και η Aston Martin έχουν αναστείλει ή ελαχιστοποιήσει τις αποστολές στις ΗΠΑ για τον Απρίλιο, καθώς στοιχηματίζουν ότι το τρέχον απόθεμά τους εκεί θα τις τελειώσει βραχυπρόθεσμα.
Στη Γερμανία, το Μπρέμερχάφεν, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια αυτοκινήτων στον κόσμο, δήλωσε ότι αναμένει να χάσει έως και το 50% των αποστολών οχημάτων από και προς τις ΗΠΑ – μια αγορά που αντιπροσωπεύει λίγο λιγότερο από το ένα τρίτο της συνολικής κυκλοφορίας αυτοκινήτων της. «Θα αισθανθούμε επίσης τις επιπτώσεις», δήλωσε ο Mατίας Μάγκνορ, διευθύνων σύμβουλος της BLG Logistics, που διαχειρίζεται το λιμάνι.

Πολλά στελέχη του κλάδου εξακολουθούν να ελπίζουν ότι οι δασμοί του Τραμπ στα εισαγόμενα αυτοκίνητα δεν θα διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ωθώντας ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες να σταματήσουν προς το παρόν να αποστέλλουν αυτοκίνητα από ευρωπαϊκά εργοστάσια ή λιμάνια, σύμφωνα με στέλεχος logistics.
«Η προσωρινή αναμονή είναι η παρούσα στρατηγική», είπε, προσθέτοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρακολουθούν για να δουν «αν επιτευχθεί κάποιος συμβιβασμός» μεταξύ των ΗΠΑ και των εμπορικών τους εταίρων.

Το στέλεχος logistics πρόσθεσε ότι γνώριζε μια αυτοκινητοβιομηχανία που είχε ζητήσει να κρατήσει οχήματα στα λιμάνια των ΗΠΑ εάν έφταναν μετά την έναρξη ισχύος των δασμών. Ένα άλλο κρατούσε οχήματα στο λιμάνι της Ευρώπης που επρόκειτο να παραδοθούν στις ΗΠΑ. Τα τέλη για τη φύλαξη αυτοκινήτων στο λιμάνι είναι υψηλά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιδιώκουν επίσης να μεταφέρουν οχήματα σε αποθήκες στις ΗΠΑ, όπου οι κατασκευαστές μπορούν να αποθηκεύουν προσωρινά προϊόντα χωρίς να χρεώνονται δασμούς.

Ορισμένα οχήματα καναδικής παραγωγής που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς έχουν επίσης κολλήσει στο λιμάνι εισόδου στο Ντιτρόιτ, σύμφωνα με έναν ειδικό της αλυσίδας εφοδιασμού με έδρα τις ΗΠΑ. Ο Τραμπ επέβαλε δασμούς 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την περασμένη εβδομάδα, αλλά ένα ευρύ φάσμα ανταλλακτικών αυτοκινήτων θα υπόκειται επίσης σε δασμούς από τις 3 Μαΐου, αν και έχουν γίνει μερικές εξαιρέσεις για το Μεξικό και τον Καναδά.

Στέλεχος γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είπε ότι πολλές εταιρείες εξακολουθούν να προσπαθούν να καταλάβουν πώς ακριβώς θα εφαρμόζονταν οι δασμοί, καθώς και τι αποτελεί ανταλλακτικό αυτοκινήτου. «Είναι ένα εξάρτημα κινητήρα ή κάθε βίδα στον κινητήρα;» είπε το άτομο.

Σύμφωνα με αξιωματούχους των ΗΠΑ, τα οχήματα που συμμορφώνονται με τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά του 2020 θα εξακολουθήσουν να εξαιρούνται από τους δασμούς, αλλά οι δασμοί 25% θα επιβληθούν αρχικά μέχρι να οριστικοποιηθεί η αξία των ξένων εξαρτημάτων.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν τώρα να καταλάβουν από πού προέρχεται καθένα από τα εξαρτήματα των οχημάτων τους, μια διαδικασία που είναι εξαιρετικά δύσκολη και χρονοβόρα λόγω της περίπλοκης και παγκόσμιας φύσης των αλυσίδων εφοδιασμού αυτοκινήτων. Ένας αξιωματούχος μιας γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είπε ότι τα logistics ήταν «μια βραχυπρόθεσμη τακτική κίνηση», αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έπαιρναν ακόμη μακροπρόθεσμες αποφάσεις παραγωγής, καθώς υπήρχε ακόμα πολύ μεγάλη αβεβαιότητα για τη μακροζωία των δασμών ή πιθανά αντίποινα από άλλες χώρες.


Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ