Ταινίες Πρώτης Προβολής: Η απογοητευτική εικόνα των κινηματογραφικών αιθουσών στη χώρα συνεχίζεται, με τις πρεμιέρες της εβδομάδας να δίνουν μάχη για λίγη προσοχή. Ακόμη και ταινίες με φεστιβαλική λάμψη ή σημαντικά καλλιτεχνικά διαπιστευτήρια, έρχονται και χάνονται χωρίς αντίκρισμα – θύματα μιας αγοράς χωρίς ξεκάθαρη στρατηγική και ενός κοινού που γυρίζει την πλάτη στη μεγάλη οθόνη.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, η φετινή σοδειά από ταινίες πρώτης προβολής ξεχωρίζει κυρίως για τα βιογραφικά δράματα, όπως το «Niki» της Σελίν Σαλέτ και το «Saint-Ex» του Πάμπλο Αγουέρο. Αν και δύσκολα θα φέρουν ανατροπή στα εισιτήρια, τουλάχιστον εμπλουτίζουν το κινηματογραφικό τοπίο με πιο τολμηρές και ουσιαστικές αφηγήσεις.
«Niki»: Μια βιογραφία-κατάδυση στο τραύμα και την επανάσταση της τέχνης
Ανάμεσα στις ταινίες πρώτης προβολής, το «Niki» ξεχωρίζει για τη θεματική του και την τόλμη της σκηνοθετικής προσέγγισης. Η Σελίν Σαλέτ, στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα, ανασυνθέτει τη ζωή της Νίκι ντε Σεν Φαλ – μιας πολυδιάστατης καλλιτέχνιδας που μεταμόρφωσε το προσωπικό τραύμα σε ένα ριζοσπαστικό έργο ζωής.
Πρόκειται για μια γυναίκα που βίωσε βιασμό από τον πατέρα της, εγκλεισμό σε ψυχιατρείο με θεραπείες ηλεκτροσόκ, και επαναλαμβανόμενη κακοποίηση. Όμως, η Νίκι δεν έμεινε εκεί: βρήκε στην τέχνη έναν τρόπο να λυτρωθεί, να ουρλιάξει χωρίς φωνή, να βάψει τον πόνο της με έντονα χρώματα – συχνά, κυριολεκτικά, πυροβολώντας τα έργα της για να «αιμορραγήσουν» ελευθερία.
Η ταινία φωτίζει την αναγέννησή της: από μοντέλο εξωφύλλου σε Life και Vogue, σε καλλιτέχνιδα που αναμετριέται με την κοινωνία, το φύλο, την εξουσία και τον ίδιο της τον εαυτό. Γεμάτη flashback, αισθητικά τολμηρή και με εμφανή τη γυναικεία οπτική, η σκηνοθεσία της Σαλέτ επιχειρεί να δώσει φωνή εκεί όπου υπήρχε μόνο σιωπή.
Η Σαρλότ Λε Μπον ενσαρκώνει με ένταση την ηρωίδα, σε μια ταινία που παρά τις αφηγηματικές ατέλειες και κάποιες υπερβολές στο σενάριο, διαθέτει πάθος, ουσία και μια σχεδόν αναγκαία σκοτεινότητα. Είναι ένα πορτρέτο της αντίστασης μέσα από την τέχνη – και ένα βιογραφικό φιλμ που ξεφεύγει από τα τετριμμένα.
Παρά τη συνολική κάμψη του ενδιαφέροντος, οι ταινίες πρώτης προβολής αυτής της εβδομάδας αποδεικνύουν πως υπάρχουν ακόμα φωνές και ιστορίες που αξίζουν την προσοχή μας. Μένει να δούμε αν οι αίθουσες θα καταφέρουν να τις κρατήσουν ζωντανές.
Το φιλμ της Σαλέτ έχει ομολογουμένως το ενδιαφέρον της, τον απαραίτητο δυναμισμό, τη γυναικεία ματιά και μια καλή πρωταγωνίστρια, την Σαρλότ Λε Μπον, αλλά και ορισμένες αστοχίες, όπως την έλλειψη των βασικών αρχών της κινηματογραφικής αφήγησης και κάποιων αδυναμιών του σεναρίου, που έρχονται να καλύψουν κάποιες γεμάτες στόμφο ατάκες.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μια νεαρή γυναίκα, που έχει περάσει πολλά στην παιδική της ηλικία αλλά και στη νεότητά της, θα βρει τη δύναμη να ξεφύγει από τους δαίμονές της, όταν θα βρει στην τέχνη της το όπλο για να απελευθερωθεί.
Saint-Ex (“Saint-Exupéry”) Βιογραφική περιπέτεια, γαλλικής παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Πάμπλο Αγουέρο, με τους Λουί Γκαρέλ, Βενσάν Κασέλ, Νταϊάν Κρούγκερ, Μπενουά Μαζιμέλ, Ντανιέλ Μελιγκό κα.
Μεγαλωμένος σε μια πόλη κάτω από τις Άνδεις, ο μικρός Πάμπλο Αγουέρο είχε μόνο ένα βιβλίο στο προσκεφάλι του, τον «Μικρό Πρίγκιπα» του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί.
Τώρα, αναγνωρισμένος σκηνοθέτης βρίσκει την ευκαιρία να αποτίσει φόρο τιμής στον ποιητή, συγγραφέα και τολμηρό αεροπόρο που τον έκανε να ονειρευτεί και μάλιστα επιστρέφοντας στη γενέτειρά του, την Αργεντινή, όπου διαδραματίζεται και η θεαματική ιστορία του.
Ο Αργεντινός σκηνοθέτης, αφήνοντας κατά μέρος μια βιογραφία για τον Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί, θα επικεντρωθεί σε ένα κομμάτι της ζωής του και του φίλου του και θρυλικού πιλότου Ανρί Γκιγιομέ, σκαρώνοντας μία ωδή στην ανθεκτικότητα, το θάρρος και την ομορφιά του κόσμου.
Ο Αγουέρο («Η Εβίτα Δεν Κοιμάται Πια Εδώ») επιλέγει μία φόρμα θεαματικής περιπέτειας, απ’ αυτές που συνεπαίρνουν τους λάτρεις των υπέροχων τοπίων, της γενναιότητας και της φιλίας, διανθίζοντάς την με το παραμύθι και την ποίηση.
Ο Αντουάν Σεντ-Εξιπερί, ένας άνθρωπος με ελεύθερο πνεύμα, είναι πιλότος της γαλλικής αεροπορικής υπηρεσίας, που πετά δίπλα στον θρυλικό αεροπόρο Ανρί Γκιγιομέ.
Όταν το μέλλον της διαδρομής τους απειλείται από πιο αποτελεσματικά μέσα μεταφοράς, ο Σεντ-Εξιπερί και ο καλύτερος φίλος του αποφασίζουν να αναζητήσουν επικίνδυνες συντομεύσεις μέσα από τα βουνά.
Αλλά κατά τη διάρκεια ενός μοιραίου ταξιδιού, ο Γκιγιομέ εξαφανίζεται στις Άνδεις. Με τη βοήθεια της συζύγου του Γκιγιομέ, Νοέλ, και οδηγούμενος από την ελπίδα και την ακλόνητη αποφασιστικότητά του, ο Σεντ-Εξιπερί ξεκινά μια επικίνδυνη αναζήτηση για να βρει τον χαμένο του φίλο.
Στην πορεία, όμως, ανακαλύπτει ότι η απίστευτη φαντασία του μπορεί να είναι η μεγαλύτερη δύναμή του.
Η ταινία ξεκινά στον αέρα, κατά τη διάρκεια μίας ταραγμένης πτήσης, όπου οι πιλότοι δοκιμάζουν τα όρια του αεροπλάνου τους και ο σκηνοθέτης μας καλεί να γίνουμε μάρτυρες μιας αληθινής χορογραφίας στο πιλοτήριο, λουσμένης σε ένα σουρεαλιστικό φως, φέρνοντάς μας πιο κοντά στο τολμηρό πνεύμα των πιλότων και το τολμηρό κατόρθωμά τους.
Η πλοκή πυκνώνει και ανεβαίνει η θερμοκρασία όταν ο Γκιγιομέ εξαφανίζεται στις Άνδεις και η τύχη του παραμένει ένα αίνιγμα σε όλη την ταινία.
Αυτή η αναζήτηση, πραγματική πρόκληση ενάντια στον χρόνο και τη φύση, θα αναδείξει και τη σημασία της φιλίας και της αυτοθυσίας,
Η σκηνοθεσία του Πάμπλο Αγουέρο, επικεντρώνεται στα μεγαλοπρεπή τοπία των Άνδεων, τις αμμοθύελλες, τις αχανείς εκτάσεις, τον ουρανό και τη θάλασσα, ενώ τα ειδικά εφέ τονίζουν την ονειρική διάσταση της ταινίας, ιδίως με τις σκηνές όπου ο Σεντ Εξιπερί διασχίζει καταιγίδες ή συναντά υποβλητικά σύμβολα, που θυμίζουν τη φαντασία του «Μικρού Πρίγκιπα».
Το σάουντρακ, ενισχύει την ονειρική ατμόσφαιρα, τονίζοντας ταυτόχρονα τη συνεχή δραματική περιπετειώδη ένταση, ενώ συμβάλλει και στην υπογράμμιση της συμβολικής πλευράς της ιστορίας, στολίζοντάς την με μια σχεδόν μυστικιστική έμφαση σε ορισμένα σημεία.
Ωστόσο, η ταινία, που πραγματεύεται και κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, έχει και κάποιες χτυπητές αδυναμίες, από την αποσπασματικότητά της, την υπερβολική λατρεία για τους ήρωες, τις αναίτιες συναισθηματικές αναταράξεις και ορισμένες άστοχες ποιητικές παρεμβολές, μέχρι την ανυπαρξία χημείας μεταξύ των ηθοποιών, χωρίς ποτέ να εντάσσονται στο πνεύμα της.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Όταν ο θρυλικός πιλότος Ανρί Γκιγιομέ εξαφανίζεται με το αεροπλάνο του στις Άνδεις, ο φίλος του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί, παρά τους κινδύνους θα προσπαθήσει να τον ανακαλύψει, σε μια επικίνδυνη αποστολή.
Όλο το Σόι (“Riff Raff”) Κωμωδία, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντίτο Μοντιέλ, με τους Εντ Χάρις, Τζένιφερ Κούλιτζ, Γκαμπριέλ Γιούνιον, Λούις Πούλμαν, Πιτ Ντέιβιντσον, Μπιλ Μάρεϊ, Μάιλς Χάρβεϊ κα.
Αδέξιος αν μη τι άλλο συνδυασμός μαύρης κωμωδίας και ταινία εγκλήματος, από τον συγγραφέα, μουσικό και σκηνοθέτη Ντίτο Μοντιέλ, παρά την παρουσία του ευπρόσωπου καστ, του οποίου ηγούνται οι Εντ Χάρις, Τζένιφερ Κούλιτζ, Μπιλ Μάρεϊ και Λούις Πούλμαν.
Ο Μοντιέλ, έχοντας μπροστά του ένα στόρι, που θυμίζει τον σκελετό ενός απορριφθέντος σεναρίου από τον Ταραντίνο, επιχειρεί με τους λάθος τρόπους να τραβήξει το ενδιαφέρον.
Υπερβολικοί έως ακραία ψεύτικοι οι κινηματογραφικοί χαρακτήρες, έρχονται και δένουν με υπερβολικές επιεικώς καταστάσεις, τις οποίες ο σκηνοθέτης προσπαθώντας να τους δώσει μια αληθοφάνεια, χειροτερεύει ακόμη περισσότερο το αποτέλεσμα.
Ταυτόχρονα, χάνει και τον έλεγχο στις ερμηνείες των πρωταγωνιστών του, καθώς ο καθένας ξεχωριστός ηθοποιός, μεταφέρει στο φιλμ την κινηματογραφική του περσόνα, με την οποία καθιερώθηκε.
Ο Εντ Χάρις, πιο μετρημένος, αλλά πάντα ο σκληρός πατριάρχης, που κρύβει θανάσιμα μυστικά, η Τζένιφερ Κούλιτζ, η γερασμένη χαρά των πάρτι, ο Μπιλ Μάρεϊ, ο μπλαζέ κακός, που δεν μπορείς να τον πιάσεις από πουθενά, ο Πιτ Ντέιβιντσον είναι το πειθήνιο φρικιό που σκοτώνει…
Ο Βίνσεντ είναι ένας διαβόητος πρώην εγκληματίας, που έχει θάψει το σκοτεινό παρελθόν του, ζει μια φυσιολογική ζωή, με τη νέα σύζυγό του και τον γιο της τον DJ.
Περνώντας τις χειμερινές διακοπές τους και περιμένοντας τα Χριστούγεννα, στο ειδυλλιακό εξοχικό τους στο βουνό, θα δεχθούν μια απρόσμενη επίσκεψη.
Αυτή του αποκηρυγμένου γιου του Ρόκο και της φίλης του που κυοφορεί το παιδί του, καθώς και της πρώην συζύγου του Βίνσεντ Ρουθ, μίας αλκοολικής και ανεύθυνης γυναίκας.
Το γιορτινό ήρεμο κλίμα αλλάζει, οι εντάσεις επιστρέφουν στη ζωή του Βίνσεντ, ενώ δεν γνωρίζει ότι στο κατόπι τους βρίσκεται και ο φοβερός μαφιόζος Λέφτι και ο εκτελεστής του Λόνι, για ένα λόγο, που έχει σχέση με τον Ρόκο.