Την χρονιά που μας πέρασε οι επισκέψεις των επιβατών σημείωσαν άνοδο φτάνοντας τους 4.734 επισκέπτες από τους 4.600 που ήταν το 2017.
Σε οριακά καλύτερα επίπεδα κινήθηκε η κρουαζιέρα το 2018 με τον άνεμο για την τρέχουσα χρονιά να πνέει ούριος αναμένοντας να φέρει αφενός αύξηση των επιβατών αλλά κι αφετέρου μεγαλύτερη διασπορά.
Την χρονιά που μας πέρασε οι επισκέψεις των επιβατών σημείωσαν άνοδο, φτάνοντας τους 4.734 από τους 4.600 που ήταν το 2017. Παρά την αριθμητική άνοδο βέβαια, οι επιβάτες δεν πραγματοποίησαν περισσότερες στάσεις σε ελληνικά νησιά από ότι την προηγούμενη χρονιά.
Ειδικότερα και σύμφωνα με την συμπληρωματική έρευνα στον τομέα της κρουαζιέρας που διεξάγει από το 2012 η Τράπεζα της Ελλάδος συλλέγοντας λεπτομερή στοιχεία από 16 ελληνικούς λιμένες, καταγράφηκαν 3.214 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων κατά την επισκοπούμενη περίοδο έναντι 3.271 αφίξεων το 2017, με 4.734 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 4.600 χιλ. επισκέψεων επιβατών την προηγούμενη χρονιά.
Ωστόσο το 90,0% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 1,5 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, όσες και το 2017.
Το 2018, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 2,0% σε σύγκριση με το 2017 και ανήλθαν στα 486 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 53 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Έρευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 433 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα.
Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά, με συμμετοχή 43,7% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης, με 15,7% και 9,2% των εισπράξεων αντίστοιχα. Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 92,4% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 87,1% των συνολικών επισκέψεων επιβατών.
Οι συνολικές διανυκτερεύσεις εκτός κρουαζιερόπλοιων διαμορφώθηκαν στις 4.804 χιλ. διανυκτερεύσεις, αυξημένες κατά 4,2%, και οι συνολικοί επιβάτες κρουαζιέρας για την επισκοπούμενη περίοδο εκτιμώνται σε 3.059 χιλ., παρουσιάζοντας οριακή αύξηση κατά 0,1%, επηρεάζοντας θετικά τη διαμόρφωση των εισπράξεων από την κρουαζιέρα.
Να σημειωθεί ότι οι επιδόσεις αυτές αναμένεται να αυξηθούν περισσότερο την φετινή χρονιά δεδομένης και της άνθισης της κρουαζιέρας στην Τουρκία και την Ανατολική Μεσόγειο γενικότερα η οποία θα συμβάλλει και στην αύξηση του τουριστικού κύματος από την οποία ωφελείται και η Ελλάδα.
«Η βελτίωση συνθηκών στην Τουρκία και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο συμπεριλαμβανομένων Αιγύπτου, Ισραήλ κλπ είναι ο κύριος μοχλός έλξης στην περιοχή. Επίσης ο προορισμός Ασία που είχε τελευταίως απορροφήσει ένα σημαντικό αριθμό πλοίων φαίνεται να αντιστρέφονται τα πράγματα και μερικά πλοία επιστρέφουν στην Μεσόγειο για να καλύψουν το ενδιαφέρον που υπάρχει» ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θόδωρος Κόντες.
Σύμφωνα με τον κύριο Κόντε «οι προβλέψεις δείχνουν να υπάρχει κάποια βελτίωση στους Ελληνικούς προορισμούς περίπου 6 – 8 % σε σύγκριση με το 2018 αν και η αρχική πρόβλεψη έκανε λόγο για 2% – 3%».
Θετικές είναι οι ενδείξεις και σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα η οποία υπογραμίζει ότι τη νέα χρονιά αναμένεται μεγαλύτερη διασπορά στους προορισμούς καθώς από 33 που ήταν τις δύο προηγούμενες χρονιές θα φθάσουν τους 37.
Την τρέχουσα χρονιά η πρώτη δεκάδα προορισμών, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δώσει οι εταιρείες, εμφανίζει μεγάλη συγκέντρωση αφίξεων, καθώς θα πραγματοποιηθεί το 93,24% (2.442 αφίξεις) των συνολικών ετήσιων προσεγγίσεων, ενώ η δεύτερη δεκάδα συγκεντρώνει μόλις το 6,26 % (164 αφίξεις).
Όσο για τους σημαντικότερους μήνες για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα παραμένει το εξάμηνο Μαΐου – Οκτωβρίου όπου θα πραγματοποιηθεί το 83,85% (2.196 προσεγγίσεις) και αντιστοιχεί σε 366 προσεγγίσεις μηνιαίως, κατά μέσο όρο.