H τοποθεσία όπου οι δυνάμεις του καλού και του κακού (ή ο Θεός και ο Διάβολος) θα αντιπαρατίθεντο στο τέλος του κόσμου
Νέα αρχαιολογικά στοιχεία από την αρχαία πόλη Μεγιδδώ στο βόρειο Ισραήλ – την τοποθεσία της τελικής μάχης του Αρμαγεδδώνα στο βιβλίο της Αποκάλυψης – υποστηρίζουν τη βιβλική ιστορία της σύγκρουσης ενός Ισραηλίτη βασιλιά και ενός Αιγύπτιου Φαραώ εκεί πριν από περισσότερα από 2.600 χρόνια, αναφέρουν ερευνητές.
Σύμφωνα με την Εβραϊκή Βίβλο και τη χριστιανική Παλαιά Διαθήκη, οι οποίες διαθέτουν κάπως διαφορετικές συλλογές αρχαίων εβραϊκών κειμένων, ο βασιλιάς του Βασιλείου του Ιούδα, Ιωσίας, ήρθε αντιμέτωπος με τις δυνάμεις του Αιγύπτιου Φαραώ Νεχώ Β’ στο Μεγιδδώ το 609 π.Χ., σε μια αναμέτρηση που το βιβλίο των Χρονικών της Βίβλου απεικονίζει ως μια επική αναμέτρηση που προμηνύει την τελική σύγκρουση μεταξύ του Θεού και του Σατανά.

Τώρα, μια ανάλυση αρχαίων θραυσμάτων κεραμικής που ανασκάφηκαν στη Μεγιδδώ δείχνει ότι ο οικισμός είχε πράγματι καταληφθεί από τους Αιγύπτιους τον έβδομο αιώνα π.Χ., δηλώνει ο Ισραέλ Φινκελστάιν, αρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Χάιφα και στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ, ο οποίος ηγήθηκε της αποστολής που ανέσυρε τα κρίσιμα στοιχεία.
Αυτή ήταν μια εποχή που οι Αιγύπτιοι διοικητές προσλάμβαναν συχνά Έλληνες μισθοφόρους για να καλύψουν τα κενά σε ανθρώπινο δυναμικό, ειδικά όταν περίμεναν προβλήματα.
Οι ερευνητές προσδιόρισαν την προέλευση των θραυσμάτων, που υποστηρίζουν τις βιβλικές αναφορές για τις αιγυπτιακές δυνάμεις που σταθμεύουν στη Μεγιδδώ κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ιωσία (αν και τα ευρήματα δεν αποδεικνύουν άμεσα ότι ο Ιωσίας ήταν στη μάχη ή ότι υπήρξε καν μάχη, το τελευταίο αποτελεί σημείο διαφωνίας εδώ και χρόνια).
Αν ήταν εκεί, όπως αναφέρει η Βίβλος, δεν είναι σαφές αν υπέκυψε στα τραύματα που υπέστη κατά τη διάρκεια μιας μάχης εναντίον των Αιγυπτίων στο Μεγιδδώ, ή αν εκτελέστηκε εκεί για την αντίθεσή του στην ατζέντα του φαραώ. Ο θάνατος του Ιωσία λέγεται αργότερα ότι προμήνυε την πτώση της Ιερουσαλήμ το 586 π.Χ. από τους Νεοβαβυλώνιους υπό τον Ναβουχοδονόσορα Β’, οι άνδρες του οποίου κατέστρεψαν τον Πρώτο Ναό (το Ναό του Σολομώντα) και ανάγκασαν χιλιάδες ανθρώπους να εξοριστούν κατά τη διάρκεια της βαβυλωνιακής αιχμαλωσίας.
Μεγιδδώ: Μια πόλη σταυροδρόμι στο σταυροδρόμι της ιστορίας
Τα ερείπια της Μεγιδδώ, βρίσκονται σε ένα εθνικό πάρκο που βρίσκεται περίπου 30 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Χάιφα. Η Μεγιδδώ ήταν μια στρατηγικής σημασίας πόλη σε ένα σταυροδρόμι όπου συνέκλιναν οι εμπορικοί και στρατιωτικοί δρόμοι, και είχε καταληφθεί σε διαφορετικές εποχές από Χαναναίους, Ισραηλίτες, Ασσύριους, Αιγύπτιους και Πέρσες. Πολλές μάχες έλαβαν χώρα στη Μεγιδδώ, και το όνομά της είναι η έμπνευση για τη λέξη “Αρμαγεδδών”- ο αρχαίος οικισμός θεωρήθηκε ως κατάλληλη τοποθεσία για την τελική μάχη που περιγράφεται στο βιβλίο της Αποκάλυψης της Καινής Διαθήκης, και η έννοια του Αρμαγεδδώνα συνδέεται πλέον ευρέως με το τέλος του κόσμου.

Υπάρχει συζήτηση μεταξύ των ακαδημαϊκών για το αν η συνάντηση μεταξύ του Ιωσία και του Νεχώ στο Μεγιδδώ το 609 π.Χ. ήταν πράγματι μάχη ή αν ο Νεχώ είχε απλώς εκτελέσει εκεί τον υποτελή του Ιωσία ως τιμωρία για ανυπακοή. Ενώ η Βίβλος δεν αναφέρει ότι το νότιο ισραηλιτικό βασίλειο του Ιούδα είχε καταληφθεί από την Αίγυπτο εκείνη την εποχή, τα ιστορικά και αρχαιολογικά αρχεία δείχνουν ότι η νεοασσυριακή δύναμη στην περιοχή μειώθηκε ραγδαία μετά την άφιξη των Αιγυπτίων το 630 π.Χ..
Οι συγγραφείς της νέας μελέτης είναι επίσης αβέβαιοι σχετικά με τις συνθήκες που οδήγησαν στην εκτέλεση του Ιωσία. Ο Φινκελστάιν δήλωσε ότι ο Ιωσίας θεωρούνταν ένας εξαιρετικά ευσεβής και ευγενής βασιλιάς και ότι το σοκ από την είδηση του θανάτου του πιθανότατα έπαιξε ρόλο στις προφητείες που υποστήριζαν ότι η Μεγιδδώ θα ήταν ο τόπος του Αρμαγεδδώνα (της τελικής αποκάλυψης). Πιθανώς ήταν λογικό από την αρχαία οπτική γωνία να προσδιορίζεται η τοποθεσία όπου έλαβε χώρα η δολοφονία του Ιωσία ως η τοποθεσία όπου οι δυνάμεις του καλού και του κακού (ή ο Θεός και ο Διάβολος) θα αντιπαρατίθεντο στο τέλος του κόσμου.
Προς το παρόν, αυτό που μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα είναι ότι οι Αιγύπτιοι όντως κατείχαν τη Μεγιδδώ την εποχή που ο Ιωσίας συνάντησε τον δημιουργό του, γεγονός που αποτελεί μια σημαντική ανακάλυψη που τουλάχιστον εν μέρει υποστηρίζει τις βιβλικές αναφορές αρχαίων γεγονότων.