Δέκα ημέρες μετά την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας, που φέρνει σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής εκπτώσεων και προσφορών στα σούπερ μάρκετ, ξεκινούν σήμερα (17/3) οι πρώτοι οργανωμένοι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης.
Αρχικά, υπήρξε ένα μεταβατικό στάδιο ενημέρωσης τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων, όμως πλέον οι παραβάσεις θα συνοδεύονται από υψηλά πρόστιμα. Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας θα αντιμετωπίζουν χρηματικά πρόστιμα από 5.000 έως 1.500.000 ευρώ, ενώ αν επαναλάβουν την παράβαση μέσα σε πέντε χρόνια, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 3.000.000 ευρώ. Επιπλέον, για σοβαρές παραβάσεις με πρόστιμο άνω των 50.000 ευρώ, θα ανακοινώνεται το όνομα της επιχείρησης και περιληπτικές λεπτομέρειες της παράβασης.
Πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές
Ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας έχει στόχο να διασφαλίσει ότι οι εκπτώσεις και προσφορές είναι αληθινές, αποτρέποντας πρακτικές που ενδέχεται να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Τα βασικά στοιχεία μιας έκπτωσης – η αρχική τιμή, το ποσοστό έκπτωσης και το όφελος που αποκομίζει ο καταναλωτής – θα πρέπει να είναι απολύτως διαφανή.
Καθορισμός τιμής αναφοράς
Για να θεωρηθεί μια προσφορά ή έκπτωση έγκυρη, η νέα τιμή πώλησης πρέπει να είναι χαμηλότερη από τη χαμηλότερη πραγματική τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Εξαιρούνται από αυτόν τον κανόνα τα ευαλλοίωτα προϊόντα, δηλαδή όσα έχουν διάρκεια ζωής κάτω από 30 ημέρες, όπως φρούτα, λαχανικά, γάλα, αλιεύματα, αυγά, τυριά, αλλαντικά κ.ά. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι παραβάσεις αντιμετωπίζονται βάσει των γενικών διατάξεων περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Εάν μια επιχείρηση προχωρήσει σε προοδευτικές μειώσεις τιμών μέσα σε διάστημα 60 ημερών, η τιμή αναφοράς θα είναι η τιμή που ίσχυε πριν από την πρώτη από αυτές τις μειώσεις.
Νέοι κανόνες για τις πολυσυσκευασίες και τις μόνιμες εκπτώσεις
Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, οι πολυσυσκευασίες προσφορών (π.χ. 2+1 δώρο, 5+1 δώρο, συσκευασίες με 30% δωρεάν ποσότητα) μπορούν να διατίθενται χωρίς χρονικό περιορισμό, υπό την προϋπόθεση ότι στο κατάστημα υπάρχει διαθέσιμο και το αντίστοιχο μεμονωμένο τεμάχιο του προϊόντος. Αντίθετα, εάν ο έμπορος δεν επιθυμεί ή δεν μπορεί να διαθέσει το μεμονωμένο προϊόν, τότε η πολυσυσκευασία δεν μπορεί να διατίθεται για περισσότερο από 60 ημέρες.
Παράλληλα, τα προϊόντα δεν μπορούν να έχουν μόνιμες εκπτώσεις, όπως αυτοκόλλητα μείωσης τιμής (π.χ. Sticker -1€). Ο λιανέμπορος υποχρεούται να διασφαλίσει ότι η τιμή αναφοράς αντικατοπτρίζει την πραγματικά χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών ή, σε περίπτωση διαδοχικών μειώσεων, την αρχική τιμή μέσα σε ένα 60ήμερο διάστημα. Οι μόνιμες εκπτώσεις θεωρούνται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, καθώς δημιουργούν την ψευδή εντύπωση μιας συνεχούς προσφοράς, ενώ στην πραγματικότητα η αναφερόμενη τιμή μείωσης δεν είναι αντιπροσωπευτική της πραγματικής τιμής πώλησης.
Η νέα νομοθεσία στοχεύει στην προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές πρακτικές και στην ενίσχυση της διαφάνειας στις εμπορικές συναλλαγές, διασφαλίζοντας ότι οι εκπτώσεις και οι προσφορές αντανακλούν πραγματικά οικονομικά οφέλη για το αγοραστικό κοινό.