13 Απριλίου 2025

YouTube: Τα 20α γενέθλια της γιγαντιαίας πλατφόρμας που ξεκίνησε από ένα γκαράζ της Καλιφόρνια


Το YouTube ξεκίνησε από ένα γκαράζ της Καλιφόρνια πριν από 20 χρόνια και τώρα η αξία του έχει εκτοξευθεί σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια 

«Πιστεύω ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα ενισχύσει την ανθρώπινη δημιουργικότητα και δεν θα την αντικαταστήσει. Είναι μια πρόκληση αλλά και μια ευκαιρία για τα επόμενα χρόνια», λέει ο CEO του YouTube, Νιλ Μόχαν ο οποίος γιορτάζει φέτος τα 20α γενέθλια της πιο δημοφιλούς βίντεο πλατφόρμας στο Ιντερνετ, μιας πλατφόρμας που αποτελεί πλέον βάση για αμέτρητους influencers, παρουσιαστές podcast, σχολιαστές και νεοφυείς επιχειρήσεις, ενώ την ίδια στιγμή έχει περάσει στην πρώτη γραμμή της τηλεοπτικής εμπειρίας με μεγάλες συμφωνίες με κολοσσούς όπως το NFL, η Disney, η Warner Bros, το Discovery και το NBC Universal. Οτιδήποτε θέλει κανείς να βρει σε βίντεο, η αναζήτησή του ξεκινά πλέον από το YouTube, που ανήκει στη Google, ενώ στο ξεκίνημά της η πλατφόρμα αντιμετωπίζονταν ως παρίας που καταπατούσε τα πνευματικά δικαιώματα. Πλέον, δεν υπάρχει μεγάλο στούντιο ή τηλεοπτικός σταθμός που δεν ανεβάζει στο YouTube τα τρέιλερ, τις προωθητικές συνεντεύξεις του και γενικά το οπτικοακουστικό του υλικό, τη στιγμή που κερδίζει πλέον σημαντικά κεφάλαια από αυτό.

«Σήμερα, το YouTube είναι η τηλεόραση. Είναι μια σειρά επιχειρήσεων δεμένες σε μία. Βρίσκεις εκεί μικρής και μεγάλης διάρκειας βίντεο, ζωντανές μεταδόσεις, συνδρομητική τηλεόραση. Δε νομίζω να υπάρχει media οργανισμός που να αγνοεί το YouTube, είναι μεγάλο και πολύ δυναμικό», λέει ο πρώην πρόεδρος του NBC Universal και του CNN, Τζεφ Zούκερ.

Όλα ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2005 στο γκαράζ του Τσαντ Χάρλεϊ στο Menlo Park της Καλιφόρνια. Μαζί με τους συναδέλφους του από την PayPal, Στιβ Τσεν και Τζόουντ Καρίμ, έφτιαξαν την εταιρία και στις 23 Απριλίου εκείνης της χρονιάς ανέβασαν το πρώτο βίντεο. Αυτό ανήκε στον Καρίμ και είχε τίτλο «Me at the Zoo», είχε διάρκεια 19 δευτερόλεπτα και έδειχνε τον Καρίμ μπροστά στους ελέφαντες στο ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο. Η αρχική ιδέα ήταν το YouTube να περιέχει βίντεο όσων επιθυμούσαν να βρουν σύντροφο αλλά όταν μετά από μία εβδομάδα κανείς δεν είχε ανταποκριθεί στο κάλεσμά τους, το μετέτρεψαν σε πλατφόρμα video sharing γενικού ενδιαφέροντος. Σύντομα, η Sequoia Capital βρέθηκε στο πλευρό των τριών ιδρυτών της πλατφόρμας και επένδυσε 8,5 εκατ. δολάρια στο προϊόν τους. «Το site, σου έδινε τη δυνατότητα να κάνεις πράγματα που δεν γίνονταν αλλού», τονίζει το στέλεχος της εταιρίας, Ρόλοφ Μπόθα.

Το Νοέμβριο του 2005 ένα διαφημιστικό κλιπ της Nike με τον Ροναλντίνιο ήταν το πρώτο βίντεο στην ιστορία του YouTube που έφτασε το 1.000.000 views, ενώ τον επόμενο μήνα ένα τρίλεπτο βίντεο από το Saturday Night Live, που είχαν ανεβάσει τηλεθεατές της εκπομπής, το «Lazy Sunday», έκανε 5 εκατομμύρια views πριν το NBC καταφέρει την απόσυρσή του.

Ως τα τέλη του 2005, το YouTube χρησιμοποιούσε το 1/4 όλου του bandwidth στις ΗΠΑ και είχε προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον της Google, του Yahoo και του ομίλου του Ρούπερτ Μέρντοχ. Το YouTube αγοράστηκε τελικά από την Google το Νοέμβριο του 2006 έναντι 1,65 δισ. δολαρίων.

Σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, το YouTube δέχεται επισκέψεις από τουλάχιστον 2,4 δισ. χρήστες το μήνα οι οποίοι παρακολουθούν vlogs, βίντεο που σου δείχνουν πώς να κάνεις το οτιδήποτε, μουσικά βίντεο κλιπ, talk shows, τρέιλερ ταινιών, challenges, κινούμενα σχέδια, podcast, τηλεοπτικά σποτ και πολλά άλλα. Περισσότερες από 500 ώρες οπτικοακουστικού υλικού ανεβαίνουν στο YouTube κάθε λεπτό και η πλατφόρμα βρίσκεται στο Νο 2 της κατάταξης στην επισκεψιμότητα από όλο τον κόσμο, πίσω μόνο από το Google. Είναι και η δεύτερη μηχανή αναζήτησης σε επισκεψιμότητα, με το Google να βρίσκεται στην κορυφή.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι επισκέπτες του YouTube παρακολουθούν το περιεχόμενο της πλατφόρμας στον τηλεοπτικό τους δέκτη για περισσότερες από 1 δισ. ώρες τη μέρα, ενώ στις ΗΠΑ οι χρήστες βλέπουν περισσότερο YouTube στις τηλεοράσεις τους παρά στο κινητό τηλέφωνο ή τα tablets τους. Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, τα δύο τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ οι θεατές περνάνε περισσότερη ώρα στις τηλεοράσεις τους στο YouTube παρά στο Netflix, το Disney+ και το Amazon Prime.

Το 2024 τα κέρδη προ φόρων για το YouTube έφτασαν τα 36,15 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 15% σε σχέση με το 2023, ενώ μόνο από τις συνδρομές τα κέρδη ξεπέρασαν τα 15 δισ. δολάρια. Και μιλάμε για τις συνδρομές στο YouTube TV που στις ΗΠΑ έχουν ξεπεράσει τα 8.000.000, το YouTube Premium που παρέχει υλικό χωρίς διαφημίσεις και το YouTube Music Premium που αφορά αποκλειστικά στο streaming μουσικής. Τα δύο τελευταία έχουν περισσότερους από 125.000.000 συνδρομητές, ενώ πέρυσι αυτοί ήταν 100.000.000.

Χωρίς τη Google, το YouTube έχει χρηματιστηριακή αξία άνω των 400 δισ. δολαρίων, εκτιμούν ειδικοί της Wall Street, μέγεθος που ξεπερνά την Disney, τη Warner Bros. Discovery, την Comcast και την Paramount Global μαζί.

Ο μεγαλύτερος σταρ αυτή τη στιγμή στο YouTube είναι ο 26χρονος Τζίμι Ντόναλντσον, γνωστός ως Mr. Beast, το κανάλι του οποίου διαθέτει 370 εκατομμύρια χρήστες. Σύμφωνα με το Forbes, ο Ντόναλντσον είχε έσοδα 85 εκατ. δολάρια από τον Ιούνιο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2024.

Το πρώτο βίντεο της πλατφόρμας, το «Me at the zoo» παραμένει ενεργό στο YouTube και έχει σημειώσει 348 εκατομμύρια views θυμίζοντάς μας μια εποχή αθωότητας για την πλατφόρμα και το Ιντερνετ συνολικά. Όμως δεν φτάνει τη δημοφιλία του «Baby shark» που είναι πρώτο με 15,6 δισ. views σε σχεδόν εννιά χρόνια.

Μακάρι να είχε και λιγότερο επίμονους αλγόριθμους.

Πηγή


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ