Οι τελευταίες χαοτικές στιγμές της πτήσης της Jeju Air βρίσκονται τώρα στο επίκεντρο μιας έρευνας της Νότιας Κορέας για μια από τις πιο θανατηφόρες αεροπορικές καταστροφές εδώ και χρόνια
Στις 8:57 π.μ. την Κυριακή, ο πύργος ελέγχου στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan της Νότιας Κορέας εξέδωσε ειδοποίηση για μια πτήση της Jeju Air που πλησίαζε: «Προσοχή: Δραστηριότητα πουλιών».
Ο συναγερμός δεν ήταν ασυνήθιστος στο αεροδρόμιο, το οποίο περιβάλλεται από πολλά πτηνά που φιλοξενούν διάφορα είδη πάπιων και χήνων. Αλλά δύο λεπτά αργότερα, μια κλήση για βοήθεια ήρθε από το πιλοτήριο: «Mayday, mayday, mayday, bird strike, bird strike, going around», είπε ένας από τους πιλότους, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας.
Περίπου έξι λεπτά μετά την προειδοποίηση του πύργου, το αεροπλάνο συνετρίβη χωρίς να αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης και συνετρίβη σε ένα φράγμα στο τέλος του μοναδικού διαδρόμου του αεροδρομίου, τυλίγοντας το στις φλόγες. Από τους 181 επιβάτες και το πλήρωμα, μόνο δύο επέζησαν. Και οι δύο ήταν αεροσυνοδοί που κάθονταν στο πίσω μέρος του αεροσκάφους Boeing 737-800.
Οι τελευταίες χαοτικές στιγμές της πτήσης της Jeju Air βρίσκονται τώρα στο επίκεντρο μιας έρευνας της Νότιας Κορέας για μια από τις πιο θανατηφόρες αεροπορικές καταστροφές εδώ και χρόνια. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, η Boeing και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ θα βοηθήσουν στην έρευνα – η οποία θα μπορούσε να διαρκέσει μήνες, αν όχι περισσότερο – για να προσδιοριστεί η αιτία. Οι ερευνητές ανέκτησαν τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, αλλά, με ένα μερικώς κατεστραμμένο, η διαδικασία αποκωδικοποίησης θα μπορούσε να διαρκέσει μήνες, δήλωσε το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας.
Η γενιά των αεροσκαφών Boeing που περιλαμβάνει αυτό που χρησιμοποιείται από την Jeju Air είναι προκάτοχος του 737 MAX. Έχει επίσης ένα από τα καλύτερα ρεκόρ ασφάλειας στον κλάδο κατά τη διάρκεια των 27 ετών λειτουργίας του. Είχε καταγράψει μόλις 10 θανατηφόρα ατυχήματα που έχουν καταστρέψει το αεροσκάφος πέρα από την επισκευή, σύμφωνα με έκθεση της Boeing που καλύπτει στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων σε ολόκληρο τον κλάδο μεταξύ 1959 και 2023. Αυτό ισοδυναμεί με ποσοστό 0,08 ανά εκατομμύριο αναχωρήσεις – ή περίπου το ένα έβδομο του μέσου όρου που παρατηρείται σε όλους τους τύπους εμπορικών αεροσκαφών.
Μετά την καταστροφή της Κυριακής, δεκάδες χιλιάδες επιβάτες ακύρωσαν πτήσεις της Jeju Air. Η μετοχή της εταιρείας υποχώρησε κατά περίπου 8,6%. Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν κατά 2% στις πρωινές συναλλαγές της Δευτέρας.
Πολλοί από τους επιβαίνοντες στην πτήση της Jeju Air είχαν ανταλλάξει τον ψυχρό χειμώνα της Νότιας Κορέας με την Μπανγκόκ. Περιλάμβαναν μια ομάδα κυβερνητικών υπαλλήλων σε διακοπές μαζί. Υπήρχαν δύο Ταϊλανδοί υπήκοοι, συμπεριλαμβανομένου ενός 22χρονου φοιτητή πανεπιστημίου που ετοιμαζόταν να γίνει αεροσυνοδός. Οι ηλικίες των θυμάτων κυμαίνονταν από 78 ετών έως και τριών ετών – ένα αγόρι που έκανε το πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό με τους γονείς του.
«Η πρώτη σφραγίδα στο πρώτο του διαβατήριο!» έγραψε ο πατέρας του αγοριού το Σάββατο σε μια ανάρτηση στο Instagram, γεμάτη συλλυπητήρια σχόλια.
Οι επιβάτες επρόκειτο να προσγειωθούν σε αεροδρόμιο στην κομητεία Muan το πρωί της Κυριακής, αφού αναχώρησαν από την Μπανγκόκ περίπου μία ώρα αργότερα από το προγραμματισμένο. Μπήκαν σε ένα αεροσκάφος Boeing ηλικίας 15 ετών, όπου τα καθίσματα οικονομικής θέσης ήταν τοποθετημένα τρία σε μια πλευρά στο αεροσκάφος στενής ατράκτου.
Τα πράγματα φαίνονταν να κυλούν ομαλά για περίπου πέντε ώρες. Οι πιλότοι είχαν λάβει την άδεια να προσγειώσουν το αεροπλάνο στον ενιαίο διάδρομο του Muan που εκτείνεται λίγο πάνω από 1,5 μίλια – περίπου δύο δέκατα του μιλίου μακρύτερα από αυτά στο αεροδρόμιο LaGuardia της Νέας Υόρκης. Τα εισερχόμενα αεροπλάνα μπορούν να προσγειωθούν προς οποιαδήποτε κατεύθυνση της λωρίδας βορρά-νότου, αν και συχνά πετούν από τον νότο.
Αλλά μέσα σε λίγα λεπτά στις 8:57 π.μ., ο συναγερμός από τον πύργο ελέγχου Muan προειδοποίησε για πιθανό χτύπημα πουλιών, ακριβώς τη στιγμή που το αεροπλάνο Jeju Air επιχείρησε την προγραμματισμένη κάθοδό του, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας.
Οι πιλότοι φάνηκαν να εκτελούν έναν ελιγμό χαμηλής διέλευσης πάνω από το αεροδρόμιο κατά την αρχική προσέγγιση του αεροσκάφους, μια τεχνική που χρησιμοποιείται όταν τα πληρώματα αντιμετωπίζουν προβλήματα με το σύστημα προσγείωσης ενός αεροπλάνου, σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων θέσης της πτήσης από το Flightradar24, έναν ειδικό παρακολούθησης της αεροπορίας. Μια χαμηλή διέλευση επιτρέπει συνήθως στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο έδαφος να λάβουν οπτική επιβεβαίωση για τους πιλότους της θέσης του συστήματος προσγείωσης.
Η κλήση mayday από το πιλοτήριο ήρθε μετά από αυτό στις 8:59 π.μ. Το αεροπλάνο έκανε έναν βρόχο 180 μοιρών για να κάνει μια προσέγγιση από την άλλη πλευρά. Οι επιβάτες ήταν σε θέση να στείλουν γραπτά μηνύματα στα μέλη της οικογένειας εκείνη τη στιγμή. Ένας έγραψε σε ένα μέλος της οικογένειας στις 9 π.μ. λέγοντας ότι ένα πουλί είχε σφηνωθεί στο φτερό του αεροπλάνου. «Πρέπει να γράψω μια διαθήκη;» έγραφε ένα από τα μηνύματα.
Στις 9:01 π.μ., ο πύργος ελέγχου Muan έδωσε την άδεια για μια δεύτερη προσγείωση, αυτή τη φορά από τον βορρά. Το αεροπλάνο άγγιξε το έδαφος περίπου στα μισά του διαδρόμου, χωρίς να έχει αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης. Τα πτερύγια και οι γρίλιες του αεροσκάφους στο μπροστινό και πίσω μέρος των φτερών του, τα οποία χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της ταχύτητας κατά την προσγείωση, φαίνεται να έχουν ακόμη στοιβαχτεί, ανέφερε το Flightradar24.
Η πιθανή επίδραση που μπορεί να είχε οποιοδήποτε χτύπημα πουλιών στους κινητήρες του τζετ Jeju Air πιθανότατα θα αποτελέσει βασικό επίκεντρο των ερευνητών ατυχημάτων, μαζί με τυχόν βλάβες στα ηλεκτρικά ή υδραυλικά συστήματα. Ακόμη και αν είχε χαθεί η ισχύς, οι πιλότοι θα μπορούσαν να είχαν κατεβάσει χειροκίνητα το σύστημα προσγείωσης του αεροπλάνου, δήλωσαν ειδικοί σε θέματα ασφάλειας της αεροπορίας.
Ο Lee Geun-young, ο οποίος διευθύνει ένα εστιατόριο δίπλα στο αεροδρόμιο, άκουσε δυνατά χτυπήματα που είπε ότι ακούγονταν σαν μια μηχανή μοτοσικλέτας πίσω να πυροβολεί και έσπευσε στην ταράτσα της επιχείρησης. Από εκεί, κατέγραψε περίπου 54 δευτερόλεπτα βίντεο από κινητό τηλέφωνο της συντριβής που έκτοτε προβλήθηκε σε όλο τον κόσμο.
Το βίντεο δείχνει το αεροπλάνο να πέφτει στον διάδρομο με την κοιλιά του, πριν συντριβεί σε ένα φράγμα. Μέχρι τις 9:03 π.μ., το αεροσκάφος είχε εκραγεί σε μια πύρινη σφαίρα.
Το αεροπλάνο συνετρίβη σε ένα φράγμα ύψους περίπου 7 ποδιών, όπου οι κεραίες «εντοπισμού» που συγκρατούνταν στη θέση τους με τσιμεντένιες βάσεις κάθονταν πάνω σε ένα ανάχωμα. Ο εντοπιστής είναι μέρος ενός συστήματος υποβοήθησης προσγείωσης για πιλότους που χρησιμοποιείται συχνά όταν η ορατότητα της πτήσης μειώνεται λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών. Οι κεραίες συνήθως πρέπει να βρίσκονται σε παρόμοιο ύψος με τον διάδρομο για να λειτουργήσουν.
Αυτό αποτέλεσε πρόκληση για το αεροδρόμιο Muan – με αποτέλεσμα μια ασυνήθιστη και επικίνδυνη εγκατάσταση, δήλωσε ο Simon Hatfield, σύμβουλος με έδρα την Αυστραλία που συνεργάζεται με αεροδρόμια για την ασφάλεια και το σχεδιασμό. Στο τέλος του διαδρόμου, το έδαφος είχε κλίση προς τα κάτω, πράγμα που σήμαινε ότι ο εντοπιστής έπρεπε να ανυψωθεί με κάποιο τρόπο.
Οι τοπικοποιητές συχνά κάθονται στα άκρα των διαδρόμων σε παρόμοιο επίπεδο εδάφους χωρίς εμπόδια. Χωρίς το ανάχωμα, οι πιθανότητες το τζετ Jeju Air να μετατραπεί σε φλογερή συντριβή θα είχαν μειωθεί σημαντικά, επειδή το αεροπλάνο θα ήταν σε θέση να οργώσει τον εντοπιστή, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να είναι εύθραυστος, δήλωσε ο Hatfield.
Δεκάδες έκπληκτοι συγγενείς συγκεντρώθηκαν στο αεροδρόμιο Muan περιμένοντας νέα καθώς ο αριθμός των νεκρών αυξήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της Κυριακής.
Μέχρι το βράδυ της Δευτέρας τοπική ώρα, περισσότερα από 145 από τα πτώματα είχαν ταυτοποιηθεί. Αυτό άφησε τις αρχές να εξακολουθούν να εργάζονται για την ταυτοποίηση δύο δωδεκάδων ανθρώπων μέσω αναλύσεων DNA και δακτυλικών αποτυπωμάτων. Κυβερνητικές υπηρεσίες και αξιωματούχοι του αεροδρομίου έχουν δημιουργήσει ένα κέντρο υποστήριξης για τα μέλη των οικογενειών των θυμάτων.