Το δις εξαμαρτείν… μάλλον δεν γίνεται μάθημα για μια πασίγνωστη πολυεθνική εταιρεία και παγκόσμιο κολοσσό στον τομέα της, τη Nestle.
Κι αναφερόμαστε ειδικά στο ελληνικό τμήμα, τη Nestle Ελλάδας, η οποία βρίσκεται ξανά στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία την ελέγχει για πρακτικές καρτέλ, οι οποίοι διασφαλίζουν αθέμιτη θέση στην αγορά για την ίδια, υψηλή κερδοφορία και αντίστοιχα υπερβολική οικονομική επιβάρυνση για όλους εμάς, τους καταναλωτές.
Φαίνεται ότι το πρόστιμο-μαμούθ για τα ελληνικά επιχειρηματικά χρονικά, των 30 εκατομμυρίων ευρώ το 2009, για αντίστοιχες πρακτικές και συγκεκριμένα κατάχρηση δεσπόζουσα θέσης στην αγορά του στιγμιαίου καφέ, δεν αποτέλεσε «μάθημα» για την εταιρεία και 15 χρόνια μετά ελέγχεται ξανά για το ίδιο επιχειρηματικό αδίκημα. Εκείνη τη χρονιά μάλιστα είχε τιμωρηθεί και με άλλο μέγα-πρόστιμο, ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ, για υπόθεση με γάλα.
Χθες Πέμπτη, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκανε αιφνιδιαστικό έλεγχο στη Nestle Ελλάδας, ώστε να διαπιστώσει ενδεχόμενες αντι-ανταγωνιστικές οριζόντιες ή και κάθετες συμπράξεις, καθώς ενδεχόμενης κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης. Αυτό που λέμε δηλαδή, καρτέλ.
Πρόσφατα, ο επικεφαλής της εταιρείας έσπευσε να ξορκίσει τις όποιες κατηγορίες περί αισχροκέρδειας, λέγοντας ότι… «οι πολλές παρεμβάσεις δεν βοηθάνε τον ανταγωνισμό» κι ότι το πρόβλημα για αυτόν είναι «να μη χαθεί η εμπιστοσύνη της εταιρείας με τον καταναλωτή»! Πρόσθεσε μάλιστα ότι θα είναι τεράστιο λάθος να επωφεληθεί κάποιος ευκαιριακά…
Ο ίδιος, θέλοντας να εξηγήσει γιατί οι τιμές των προϊόντων της εταιρείας είναι ψηλές και σε ανοδική τάση ειδικά στη χώρα μας, τα έριξε… στον κορωνοϊό που επηρεάζει ακόμα την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και στο κόστος της ενέργειας και των πρώτων υλών…
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Nestle φέτος γιόρτασε τα 125 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Ήταν το 1899, όταν διατέθηκε το πρώτο βρεφικό προϊόν, το «γαλακτούχον άλευρον Nestlé».
Πάντως, η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε ανακοίνωση της επισημαίνει ότι η διεξαγωγή ελέγχων γίνεται σε επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων από τις οποίες μπορεί να συλλεχθούν στοιχεία για αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στις ερευνώμενες αγορές και δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις έχουν εμπλακεί σε αντί-ανταγωνιστική συμπεριφορά ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.
Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται:
-Τα άρθρα 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ απαγορεύουν συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων (συμφωνίες, αποφάσεις ενώσεων ή εναρμονισμένες πρακτικές) που έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού.
-Το άρθρο 1Α του ν. 3959/2011 απαγορεύει μονομερείς πρακτικές που συνιστούν πρόσκληση σε απαγορευμένη σύμπραξη και ανακοίνωση μελλοντικών προθέσεων τιμολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών προς ανταγωνιστές.
-Τα άρθρα 2 του ν. 3959/2011 και 102 ΣΛΕΕ απαγορεύουν την καταχρηστική συμπεριφορά επιχειρήσεων με δεσπόζουσα θέση στην αγορά.
Σύμφωνα με το ανακοινωθέν «η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, θα παρεμβαίνει κατά άμεση προτεραιότητα όπου κρίνεται απαραίτητο και θα εξετάζει κάθε σχετική περίπτωση που θα υποπέσει στην αντίληψή της, με την υποβολή καταγγελίας, αίτησης επιείκειας ή ανώνυμων σχετικών πληροφοριών μέσω του ασφαλούς ψηφιακού περιβάλλοντος (whistleblowing) ή άλλως, και θα επιβάλλει αυστηρότατες διοικητικές κυρώσεις στις επιχειρήσεις που τυχόν μετέρχονται αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011 και των άρθρων 101/102 ΣΛΕΕ».