Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαιροποίησε σήμερα τον κατάλογο της ΕΕ για την ασφάλεια των αερομεταφορών, τον κατάλογο των αεροπορικών εταιρειών που υπόκεινται σε απαγόρευση λειτουργίας ή περιορισμούς λειτουργίας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν πληρούν τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας πτήσεων.
Η διασφάλιση του υψηλότερου επιπέδου αεροπορικής ασφάλειας για τους Ευρωπαίους και όλους τους άλλους επιβάτες που ταξιδεύουν βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής της Επιτροπής για την ασφάλεια της αεροπορίας.
Μετά τη σημερινή ενημέρωση, η Air Tanzania έχει συμπεριληφθεί στη λίστα. Η βάση της παρούσας απόφασης είναι τα προβλήματα ασφάλειας που εντοπίστηκαν από τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA). Αυτό οδήγησε επίσης στην απόφαση να μην χορηγηθεί στην Air Tanzania άδεια αερομεταφορέα τρίτης χώρας (TCO).
Ο κος. Τζιτζικώστας χαιρέτισε επίσης τη θετική απόφαση του EASA στις 29 Νοεμβρίου 2024 να άρει τις αναστολές αερομεταφορέα τρίτης χώρας (TCO) που επιβλήθηκαν στην Pakistan International Airlines (PIA). Από τότε που η άδεια TCO ανεστάλη το 2020, η PIA και η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Πακιστάν (PCAA) έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά τη βελτίωση των επιδόσεων ασφάλειας και των ικανοτήτων εποπτείας. Η PIA έχει πλέον τη δυνατότητα να επαναλάβει τις επιχειρήσεις της στην ΕΕ. Επιπλέον, η Airblue Limited, μια άλλη πακιστανική αεροπορική εταιρεία, έλαβε επίσης την άδεια TCO του EASA.
Μετά τη σημερινή ενημέρωση, συνολικά 129 αεροπορικές εταιρείες απαγορεύονται από τους ουρανούς της ΕΕ:
- 100 αεροπορικές εταιρείες που έχουν πιστοποιηθεί σε 15 κράτη, λόγω ανεπαρκούς εποπτείας της ασφάλειας από τις αεροπορικές αρχές των εν λόγω κρατών·
- 22 αεροπορικές εταιρείες που έχουν πιστοποιηθεί στη Ρωσία, καθώς και 7 μεμονωμένες αεροπορικές εταιρείες από άλλα κράτη, με βάση τις σοβαρές ελλείψεις ασφαλείας που εντοπίστηκαν: Air Tanzania (Tanzania), Air Ζιμπάμπουε (Zimbabwe), Avior Airlines (Βενεζουέλα), Blue Wing Airlines (Suriname), Iran Aseman Airlines (Ιράν), Fly Baghdad (Ιράκ) και Iraqi Airways (Ιράκ).
Δύο επιπλέον αεροπορικές εταιρείες υπόκεινται σε επιχειρησιακούς περιορισμούς και μπορούν να πετούν προς την ΕΕ μόνο με συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών: Iran Air (Ιράν) και Air Koryo (Βόρεια Κορέα).
Ιστορικό
Η σημερινή επικαιροποίηση του καταλόγου ασφάλειας των αερομεταφορών της ΕΕ βασίζεται στην ομόφωνη γνώμη των εμπειρογνωμόνων των κρατών μελών στον τομέα της ασφάλειας της αεροπορίας, οι οποίοι συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες από τις 19 έως τις 21 Νοεμβρίου 2024 υπό την αιγίδα της επιτροπής ασφάλειας των αερομεταφορών της ΕΕ. Στην επιτροπή αυτή προεδρεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την υποστήριξη του EASA. Η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υποστηρίζει επίσης την επικαιροποίηση. Οι αποφάσεις στο πλαίσιο του καταλόγου ασφάλειας πτήσεων της ΕΕ βασίζονται σε διεθνή πρότυπα ασφάλειας, και ιδίως στα πρότυπα που έχει εκδώσει ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ).