Από τις αρχές του 2024, με εξαίρεση τον Φεβρουάριο, οι πωλήσεις σε όγκο στα σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν ανοδική τάση σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana. Τον Οκτώβριο καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση έως τώρα μέσα στο έτος, με +7,9% σε όγκο και +7,8% σε αξία, ξεπερνώντας την άνοδο του Αυγούστου που επηρεάζεται από τον τουρισμό (+6,1% σε όγκο και +5,3% σε αξία). Ειδικά την εβδομάδα πριν από την 28η Οκτωβρίου (20-27/10), σημειώθηκε σημαντική αύξηση (+21,1% σε όγκο και +21% σε αξία) σε σχέση με πέρυσι, ενώ την επόμενη εβδομάδα παρατηρήθηκε υποχώρηση (-12,4% σε όγκο και -12,6% σε αξία), γεγονός που αποδίδεται σε μία λιγότερη εργάσιμη ημέρα σε σύγκριση με πέρυσι.
Συνολικά, στο δεκάμηνο του 2024, οι πωλήσεις ανά τεμάχιο στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 3,7% και η αξία τους κατά 3,5%, με τον συνολικό τζίρο να ανέρχεται στα 9,957 δισ. ευρώ. Στην ανοδική αυτή πορεία συμβάλλουν και οι τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων: τα τρόφιμα (+3,7% σε όγκο), τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς (+3,8%) και τα είδη οικιακής φροντίδας (+2,5%). Η αξία των πωλήσεων την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 4,5% στα τρόφιμα, παρέμεινε σταθερή στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς, ενώ στα είδη οικιακής φροντίδας αυξήθηκε κατά 0,3%.
Αυξημένες πωλήσεις ανά τεμάχιο παρουσιάζουν και όλες οι επιμέρους κατηγορίες προϊόντων. Τα αλκοολούχα ποτά και τα αναψυκτικά, δύο κατηγορίες που συνδέονται με την τάση για κατανάλωση εντός σπιτιού, καταγράφουν άνοδο 7,6% και 6% αντίστοιχα. Ενισχυμένες κατά 7,4% είναι οι πωλήσεις στα γαλακτοκομικά και κατά 5,6% στα κατεψυγμένα τρόφιμα. Επιπλέον, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς παρουσιάζουν αύξηση 5,1%, ενώ τα καθαριστικά για το σπίτι αυξήθηκαν κατά 4%.
Παράλληλα, οι τιμές στο δεκάμηνο του έτους παρουσιάζουν οριακή μείωση της τάξεως του 0,1% μεσοσταθμικά, διατηρούμενες ουσιαστικά στα περσινά επίπεδα. Σύμφωνα με την Circana, η μοναδική κατηγορία στην οποία καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές ανά τεμάχιο είναι τα τρόφιμα (+0,8%), ενώ αντίθετα στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς παρατηρείται μείωση κατά 3,7% και στα είδη οικιακής φροντίδας κατά 2,1%.
Σημαντική θέση στο καλάθι των καταναλωτών, που συνεχίζουν να αναζητούν οικονομικότερες λύσεις λόγω των προηγούμενων ανατιμήσεων, διατηρούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς και εκείνα που πωλούνται υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας ή προσφοράς. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επί του συνόλου των πωλήσεων διαμορφώνεται στο 26,7%, με την άνοδό του σε σχέση με πέρυσι να οφείλεται αποκλειστικά στην κατηγορία των τροφίμων. Παράλληλα, το ποσοστό των προϊόντων που πωλήθηκαν υπό κάποιας μορφής προωθητική ενέργεια ανέρχεται στο 25,6%, αυξημένο κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, με την ένταση των προσφορών να είναι περισσότερο αυξημένη (+0,8) στην κατηγορία ειδών οικιακής φροντίδας.