Το να είναι κάποιος οργανωτικός και πειθαρχημένος είναι δύο από τα μεγαλύτερα προσόντα που θα μπορούσε να διαθέτει. Ο άνθρωπος που μπορεί να επιβάλλεται στον εαυτό του, να τηρεί το πρόγραμμα του και να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του, ζει μία ζωή οργανωμένη και χωρίς πολλά απρόοπτα. Νιώθει ασφαλής αφού έχει τον έλεγχο της ζωής του και συνεπώς, μπορεί να είναι δημιουργικός, ελεύθερος και ευτυχισμένος.
Τα ίδια συναισθήματα νιώθουν και τα παιδιά όταν βρίσκονται σε ένα καλά οργανωμένο περιβάλλον. Είναι, λοιπόν, χρέος μας να διδάξουμε στα παιδιά αυτά τα δύο προσόντα και να τα βοηθήσουμε να γίνουν υπεύθυνοι, συνετοί και ευτυχισμένοι ενήλικες.
Υιοθετήστε, λοιπόν, κάποιες απλές συνήθειες τώρα που είναι μικρά, και οπλίστε τα με αυτοπειθαρχία για όλη την υπόλοιπη ζωή τους!
Αναθέστε στο παιδί 1 καθημερινή, σταθερή ευθύνη
Το να αναθέτουμε στα παιδιά μία οικιακή εργασία είναι, ίσως, από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούμε να τους κάνουμε. Δεν έχει σημασία εάν αυτή η δουλειά είναι να στρώνουν κάθε μέρα το κρεβάτι τους, να βάζουν στη θέση του το μπουφάν τους ή να τακτοποιούν το δωμάτιό τους. Αυτό που έχει αξία είναι να ενταχθεί στην καθημερινή τους ρουτίνα, μέχρι να τους γίνει συνήθεια. Με αυτόν τον τρόπο, μαθαίνουν πως δεν έχουν μόνο δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις, τις οποίες πρέπει να φροντίζουν ακόμα και τις φορές που θα προτιμούσαν να κάνουν κάτι διαφορετικό.
Tip: Στην αρχή επιβραβεύστε το παιδί για την προσπάθεια, ακόμα κι αν το κρεβάτι του δεν είναι τέλεια στρωμένο. Σταδιακά, επιμείνετε στο να το στρώνει σωστά. Όσο μεγαλώνει, μπορείτε να προσθέτετε νέες εργασίες που αφορούν το σπίτι και τον εαυτό του.
Ενθαρρύνετε και βοηθήστε το παιδί να ολοκληρώνει τις ευθύνες που του αναθέτετε
Τον πρώτο καιρό, το παιδί θα ψάξει χίλιες δυο δικαιολογίες ώστε να αποποιηθεί την νέα του ευθύνη. Δεν είναι ευχάριστο για ένα μικρό παιδί να πρέπει, ξαφνικά, να στρώνει κάθε πρωί το κρεβάτι του. Σκεφτείτε πως η αντίδρασή του είναι λογική και, λίγο ή πολύ, αναμενόμενη. Αυτό που χρειάζεται να κάνετε είναι να επιμείνετε και να είστε σταθεροί και αυστηροί ώστε να τηρείται το νέο του πρόγραμμα. Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν να αναλαμβάνουν υποχρεώσεις τις οποίες φέρνουν εις πέρας ακόμα κι αν βαριούνται, είναι κουρασμένα ή προτιμούν να κάνουν κάτι πιο ευχάριστο. Διδάσκονται να μην τις αμελούν χρησιμοποιώντας άτοπες δικαιολογίες. Δεν γίνονται αναβλητικοί ενήλικες, αλλά υπεύθυνοι και ευσυνείδητοι πολίτες.
Tip: Προσπαθήστε να μην τα μαλώνετε. Χρησιμοποιήστε ήπια και σταθερή φωνή μέχρι να γίνει αυτό πρέπει. Επίσης, μην καταφύγετε στη δωροδοκία ή την τιμωρία. Η δουλειά που τους αναθέσατε πρέπει να είναι ξεκάθαρη και να ολοκληρωθεί όχι επειδή φοβούνται ή επειδή θα κερδίσουν κάτι, αλλά επειδή… είναι η δουλειά τους.
Βεβαιωθείτε πως δεν ξεπερνούν τον χρόνο που τους βάζετε
Με τον καιρό, κι αφού αρχίζουν τα παιδιά να ανταποκρίνονται στο νέο τους πρόγραμμα, οριοθετήστε τον χρόνο που πρέπει να γίνονται κάποιες δουλειές. Εάν, για παράδειγμα πρέπει να στρώνουν το κρεβάτι τους κάθε πρωί, τονίστε τους τη σημαντικότητα να γίνει μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο, ώστε να μην αργήσουν στο σχολείο. Στην αρχή, προσπαθήστε να είστε δίπλα τους και, εάν χρειαστεί, βοηθήστε τα ώστε να μην καθυστερήσουν. Έτσι, μαθαίνουν πως κάποιες δουλειές δεν αρκεί να γίνονται ολοκληρωμένα και σωστά, αλλά πρέπει να τηρούν και κάποια χρονικά όρια.
Tip: Όταν καθυστερούν να ολοκληρώσουν μία δουλειά, προτιμήστε να τα βοηθήσετε ώστε να ολοκληρωθεί την ώρα που πρέπει, παρά να την αφήσουν μισή για να μην καθυστερήσουν σε κάποια άλλη υποχρέωσή τους.
Γίνετε το σωστό παράδειγμα
Όπως όλες οι καλές συνήθειες των παιδιών , έτσι και η οργανωτικότητα και η αυτοπειθαρχία κρύβουν, από πίσω, τη δική μας πειθαρχημένη στάση. Δύο γονείς που αυτοπειθαρχούν ώστε να είναι όλα οργανωμένα και στη θέση τους, εκτός από ασφάλεια και εμπιστοσύνη, γεννούν στα παιδιά την επιθυμία και την καλή συνήθεια να οργανώνουν τα συρτάρια τους, τα μαθήματά τους, αργότερα τη δουλειά τους και, τελικά, ολόκληρη τη ζωή τους.
Tip: Έχετε στο νου σας να μην το παρακάνετε… Πάντα θα υπάρχουν πιο χαλαρές στιγμές και εξαιρέσεις. Στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε παιδιά οργανωμένα, με αυτοπειθαρχία και σύνεση και όχι ενήλικες εμμονικούς με την τάξη και με δυσκολίες προσαρμοστικότητας.