Οι Ιάπωνες πολιτικοί πρέπει σύντομα να αποφασίσουν ποιο πολεμικό αεροσκάφος θα αντικαταστήσει το εγχώριο μαχητικό F-2.
Αλλά το νέο μαχητικό οφείλει να είναι ικανό να αντιμετωπίσει την ολοένα και πιο ισχυρή Κινεζική Αεροπορία, επισημαίνει το «Foreign Policy». Αυτή τη στιγμή η Κίνα επιχειρεί 1.700 μαχητικά αεροσκάφη, 400 βομβαρδιστικά, 475 μεταγωγικά και 115 αεροσκάφη ειδικών εκδόσεων. Συγκριτικά, οι ΗΠΑ έχουν 1.900 μαχητικά, 157 βομβαρδιστικά, 570 μεταγωγικά και 140 αεροσκάφη ειδικών εκδόσεων, διασκορπισμένα διεθνώς.
Η Κίνα αναπτύσσει επίσης δύο μαχητικά 5ης γενιάς, τα J-20 και J-31, που θα θέσουν περαιτέρω προκλήσεις στην Ιαπωνία και τις υπόλοιπες χώρες της ευρύτερης περιοχής. Οι δύο χώρες διαφωνούν για την ιδιοκτησία των νησιών Σενκάκου, με κύριο μοχλό πίεσης του Πεκίνου να αποτελεί η αναβάθμιση του ναυτικού και της αεροπορίας.
Με βάση εκτιμήσεις αναλυτών, η Κίνα θα μπορεί να επιχειρεί 200 με 500 μαχητικά J-20 και J-31 το 2030. Αντίθετα, η Ιαπωνία, που επιχειρεί σήμερα μαχητικά F-15, F-2 και F-35, έχει περιοριστεί στην πρόθεση απόκτησης 147 F-35. Τα F-2 οφείλουν να αποσυρθούν στα μέσα της δεκαετίας του 2030 και η Ιαπωνία θα πρέπει να καταλήξει στην προμήθεια του Tempest ή του FCAS, να προχωρήσει την ανάπτυξη ενός εγχώριου μαχητικού ή να προμηθευτεί κάποιο αμερικανικό αεροσκάφος 5ης γενιάς, όπως το εξελικτικό υβρίδιο των F-22 και F-35.