Πρόσφατα, ανακοινώθηκαν μειώσεις τιμών σε βασικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την ανακούφιση των καταναλωτών από την ακρίβεια. Ωστόσο, ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης, εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την ειλικρίνεια αυτών των μειώσεων.
Μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ: Πραγματικότητα ή «στάχτη» στα μάτια;
Σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη, οι ανακοινωθείσες μειώσεις τιμών, που κυμαίνονται από 5% έως 25%, σε πολλές περιπτώσεις είναι αμελητέες. Χαρακτηριστικά, αναφέρει περιπτώσεις όπου η μείωση στην τιμή ενός προϊόντος είναι μόλις ένα λεπτό του ευρώ, γεγονός που θεωρεί προσβλητικό για τους καταναλωτές. Επιπλέον, επισημαίνει την έλλειψη διαφάνειας, καθώς δεν παρέχονται συγκεκριμένες πληροφορίες για τα προϊόντα και τα καταστήματα όπου εφαρμόζονται οι μειώσεις, αφήνοντας τους καταναλωτές να αναζητούν μόνοι τους τις υποτιθέμενες προσφορές.
Από προσφορές σε εκπτώσεις: Μια αμφιλεγόμενη πρακτική
Ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ καταγγέλλει ότι προϊόντα που προηγουμένως προσφέρονταν με εκπτώσεις έως και 50%, τώρα παρουσιάζονται με μειώσεις 15% ή 25%, υπονοώντας ότι οι επιχειρήσεις μειώνουν τις προσφορές τους και τις παρουσιάζουν ως νέες εκπτώσεις. Αυτή η πρακτική, σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη, αποτελεί παραπλάνηση των καταναλωτών και υπονομεύει την εμπιστοσύνη τους.
Αυξημένα κέρδη παρά το πλαφόν κέρδους
Παρά την εφαρμογή πλαφόν κέρδους, ο κ. Τσεμπερλίδης σημειώνει ότι τα κέρδη των επιχειρήσεων συνεχίζουν να αυξάνονται, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Αυτό, σε συνδυασμό με τη μείωση της κατανάλωσης λόγω ακρίβειας, εγείρει ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μέτρων ελέγχου των τιμών και την τήρηση του πλαφόν κέρδους από τις επιχειρήσεις.
Αναγκαία η διαφάνεια και η ενημέρωση των καταναλωτών
Ο κ. Τσεμπερλίδης καλεί την Πολιτεία να ενημερώνει συγκεκριμένα το καταναλωτικό κοινό για τις επιχειρήσεις που εντοπίζονται να ασκούν αισχροκέρδεια και για τα πρόστιμα που επιβάλλονται. Η έλλειψη διαφάνειας και ενημέρωσης υπονομεύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και ενισχύει την αίσθηση ότι τα συμφέροντά τους δεν προστατεύονται επαρκώς.
Οι καταγγελίες του ΚΕΠΚΑ αναδεικνύουν την ανάγκη για ουσιαστικές και διαφανείς μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ, καθώς και για αυστηρότερους ελέγχους από την Πολιτεία, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία των καταναλωτών από πρακτικές που υπονομεύουν τα δικαιώματά τους.