Στον απόηχο των εκλογών στις ΗΠΑ, ο γνωστός σκιτσογράφος Αρκάς μας καλημερίζει με ένα σκίτσο του Αβραάμ Λίνκολν, αναδεικνύοντας τα διαχρονικά λόγια του για την προστασία των ελευθεριών και της εθνικής ενότητας. Το εν λόγω σκίτσο έρχεται σε μια στιγμή που οι Αμερικανοί έχουν λάβει αποφάσεις για το μέλλον της χώρας τους, και η αναφορά του Αρκά στις δηλώσεις του Λίνκολν προσφέρει μια στοχαστική υπενθύμιση της ευθραυστότητας των δημοκρατικών αρχών. Με αυτό το σκίτσο, ο Αρκάς μας καλεί να αναλογιστούμε την αξία της ελευθερίας και της ενότητας, ιδέες που ο Λίνκολν υπερασπίστηκε μέχρι τέλους.
Η προεδρία του Αβραάμ Λίνκολν και ο αμερικανικός εμφύλιος πόλεμος
Ο Αβραάμ Λίνκολν ανέλαβε την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών το 1861, σε μια περίοδο που η χώρα βυθιζόταν στη δίνη του Εμφυλίου Πολέμου (1861–1865). Μετά την εκλογή του το 1860, οι νότιες πολιτείες αποσχίστηκαν, καθώς ο Λίνκολν ήταν ένθερμος αντίπαλος της δουλείας. Η αποφασιστικότητά του να διατηρήσει την Ένωση και να προστατεύσει τις δημοκρατικές αρχές που θεμελίωσαν τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθόρισε τη θητεία του.
Η διακήρυξη της χειραφέτησης και ο αγώνας για την ελευθερία
Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του Λίνκολν ήταν η Διακήρυξη της Χειραφέτησης (Emancipation Proclamation) το 1863. Η διακήρυξη αυτή απελευθέρωσε τους σκλάβους στα εδάφη της Συνομοσπονδίας, μετατρέποντας τον Εμφύλιο Πόλεμο από αγώνα για την Ένωση σε αγώνα για την ελευθερία και την ισότητα. Το 1865, αυτή η πρωτοβουλία κατέληξε στην κατοχύρωση της ελευθερίας μέσω της Τροπολογίας στο Σύνταγμα των ΗΠΑ.
Η Ομιλία στο Γκέτισμπεργκ: Η ισότητα και η Δημοκρατία
Η σύντομη αλλά διαχρονική Ομιλία του Γκέτισμπεργκ το 1863 αποτελεί σημείο αναφοράς για τη δέσμευση του Λίνκολν στην ισότητα. Ο Λίνκολν, γνωστός για την ευγλωττία και το πάθος του, διακήρυξε την αρχή ότι «όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ίσοι», ενισχύοντας το όραμά του για μια ενωμένη Αμερική βασισμένη στις αξίες της δημοκρατίας.
Ο νόμος Homestead και η επέκταση της Αμερικής
Ο Λίνκολν προώθησε τον νόμο Homestead το 1862, που ενθάρρυνε την επέκταση των ΗΠΑ προς τα δυτικά. Παράλληλα, υποστήριξε την κατασκευή του πρώτου διηπειρωτικού σιδηροδρόμου, ο οποίος συνέδεσε τις δυτικές και ανατολικές ακτές της χώρας, προσφέροντας οικονομικές ευκαιρίες και αναπτύσσοντας τις εμπορικές συναλλαγές.
Κριτική, πολιτικές μάχες και στρατιωτικές προκλήσεις
Καθ’ όλη τη διάρκεια του πολέμου, ο Λίνκολν αντιμετώπισε έντονη κριτική, τόσο από πολιτικούς αντιπάλους όσο και από το κοινό. Παρά τον ήρεμο και μελαγχολικό χαρακτήρα του, απέδειξε ηγετικές ικανότητες, ενώ διαχειρίστηκε τις στρατιωτικές προκλήσεις και συνεργάστηκε με τον στρατηγό Οδυσσέα Γκραντ, οδηγώντας την Ένωση στη νίκη. Η στρατηγική του στη Μάχη του Γκέτισμπεργκ και στην Πορεία προς τη Θάλασσα του Σέρμαν αναδείχθηκαν καθοριστικές για την επικράτηση των βόρειων πολιτειών.
Η δολοφονία του Αβραάμ Λίνκολν
Στις 14 Απριλίου 1865, ο Λίνκολν δολοφονήθηκε από τον Τζον Γουίλκς Μπουθ, φανατικό υποστηρικτή των Νοτίων, στο Θέατρο Φορντ στην Ουάσιγκτον. Ο Μπουθ φώναξε «Sic semper tyrannis!» μετά την πράξη του, υποδηλώνοντας τη μίσος του για την πολιτική του Λίνκολν. Η δολοφονία του Λίνκολν άφησε βαθύ κενό στη χώρα και τον καθιστά μέχρι και σήμερα σύμβολο της ενότητας και της ελευθερίας.
Η κληρονομιά του Αβραάμ Λίνκολν και το μήνυμά του
Ο Λίνκολν άφησε πίσω του μια κληρονομιά ως προστάτης της δημοκρατίας και υπερασπιστής της ισότητας. Η ομιλία του μετά την επανεκλογή του, όπου προέτρεψε «ειρήνη ανάμεσά μας» χωρίς «κακίες για κανέναν», καταδεικνύει το ήθος του και την επιθυμία του για μια Αμερική ενωμένη και ισότιμη.
Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.