Το κέντρο καταναλωτών «Which?» προειδοποιεί για την αυξανόμενη επιτήρηση από έξυπνες συσκευές, όπως τα Air Fryer, που συλλέγουν προσωπικά δεδομένα. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «The Guardian», η ομάδα δοκίμασε τρία Air Fryer, καθένα από τα οποία ζητούσε άδεια για καταγραφή ήχου στο τηλέφωνο του χρήστη μέσω συνδεδεμένης εφαρμογής.
Συλλογή δεδομένων από Air Fryer
Οι έξυπνες φριτέζες αέρα επιτρέπουν στους χρήστες να προγραμματίσουν το μαγείρεμα πριν φτάσουν στο σπίτι, χρησιμοποιώντας εφαρμογές σε smartphone. Το «Which?» διαπίστωσε ότι η εφαρμογή της Xiaomi συνδέεται με ανιχνευτές για το Facebook και ένα διαφημιστικό δίκτυο του TikTok. Επιπλέον, οι φριτέζες της Xiaomi και της Aigostar έστελναν προσωπικά δεδομένα σε διακομιστές στην Κίνα, όπως αναφέρεται στην ειδοποίηση απορρήτου.
Ανησυχίες για έξυπνα ρολόγια
Κατά τις δοκιμές, εξετάστηκαν επίσης έξυπνα ρολόγια που απαιτούσαν «επικίνδυνες» τηλεφωνικές άδειες, δίνοντας επεμβατική πρόσβαση στο τηλέφωνο του καταναλωτή μέσω εντοπισμού θέσης, ηχογράφησης και πρόσβασης σε αποθηκευμένα αρχεία.
Αντίδραση από το γραφείο του επιτρόπου πληροφοριών (ICO)
Το ICO δήλωσε ότι πολλά προϊόντα δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες για την προστασία των δεδομένων και των καταναλωτών. Ετοιμάζει νέες οδηγίες για τους κατασκευαστές έξυπνων προϊόντων, που θα δημοσιευθούν την άνοιξη του 2025, περιγράφοντας σαφείς προσδοκίες για συμμόρφωση με τους νόμους περί προστασίας δεδομένων.
Η απάντηση της Xiaomi
Η Xiaomi δήλωσε ότι σέβεται την ιδιωτικότητα των χρηστών και τηρεί τους νόμους περί προστασίας δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου. Ανέφερε ότι δεν πουλά προσωπικές πληροφορίες σε τρίτους και ότι η άδεια καταγραφής ήχου στην εφαρμογή Xiaomi Home δεν ισχύει για την έξυπνη φριτέζα Xiaomi, η οποία δεν λειτουργεί μέσω φωνητικών εντολών ή συνομιλίας βίντεο.
Συμβουλές προς τους καταναλωτές
Το ICO ενθαρρύνει τους καταναλωτές να ελέγχουν αν τα έξυπνα προϊόντα διαθέτουν φυσικό διακόπτη για αποτροπή συλλογής φωνητικών δεδομένων και να είναι επιλεκτικοί σχετικά με το ποιος λαμβάνει τα δεδομένα τους. Συνιστάται να συνειδητοποιούν ότι κάποια από τα δεδομένα που τα προϊόντα ενθαρρύνουν να μοιράζονται κατά την εγκατάσταση δεν είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του προϊόντος.