Τι δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών για όλα σημαντικά θέματα που αφορούν τους πολίτες.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος, στάθηκε στις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα, τα φιλοδωρήματα, τη διασύνδεση POS και ταμειακών μηχανών, το τέλος επιτηδεύματος αλλά και τον κατώτατο μισθό, μιλώντας σήμερα (19/10) στην ΕΡΤ.
Ο κ. Τσάπαλος ανέφερε πως «για πρώτη φορά ουσιαστικά στην Ελλάδα θεσπίζεται ένα προκαθορισμένο και σαφές χρονικό πλαίσιο τεσσάρων μηνών, ξεκινώντας από τη 15η Μαρτίου κάθε έτους και ολοκληρώνοντας τις φορολογικές δηλώσεις τη 15η Ιουλίου, προκειμένου και οι φοροτεχνικοί και οι πολίτες συνολικά, αλλά και το υπουργείο και η ΑΑΔΕ να είμαστε όλοι εντάξει και συνεννοημένοι για το χρονικό πλαίσιο που έχουμε στη διάθεσή μας για αυτές τις δηλώσεις.
Γιατί ξέρετε, κάθε χρόνο υπήρχαν διαμαρτυρίες, παράπονα και για καθυστερήσεις και δικαιολογημένες διαμαρτυρίες και των πολιτών και του φοροτεχνικού κόσμου, αλλά και μία έλλειψη πολλές φορές, έγκαιρης διαβίβασης δεδομένων εκ μέρους του Δημοσίου από κάποιους φορείς του Δημοσίου προς την ΑΑΔΕ, προκειμένου να ολοκληρωθούν εγκαίρως οι δηλώσεις αυτές.
Τώρα λοιπόν, προκαθορισμένο πλαίσιο και με ποινές – κυρώσεις σε εκείνους τους φορείς, στους επικεφαλής εκείνων των φορέων που δεν προσκομίζουν εγκαίρως τα έγγραφα για να προχωρήσουμε στις φορολογικές.
Και με τη βούλα του νόμου, στην ουσία δεν θα υπάρχουν παρατάσεις. Θα είναι συγκεκριμένο το πλαίσιο σε οκτώ ισόποσες δόσεις, το χρεωστικό που θα προκύψει και αν καθυστερήσει ένας φορέας όπως ο ΕΦΚΑ, ο ΕΟΠΥΥ, ο ΟΠΕΚΑ να προσκομίσει έγγραφα Απαραίτητα δεδομένα απαραίτητα για τη συμπλήρωση των δηλώσεων, θα υποστεί ένα πρόστιμο επικεφαλής του φορέα της τάξεως των 2.500. Εκεί λοιπόν που ζητούσαμε μόνο από τους πολίτες να πληρώνουν, έρχεται το ίδιο το κράτος και ζητάει από τον εαυτό του να είναι τυπικό απέναντι στις υποχρεώσεις.
Να σας φέρω ένα παράδειγμα. Αν ο ΕΦΚΑ, που κάθε χρόνο είναι υπεύθυνος στο να προσκομίζει τις συντάξιμες αποδοχές τις βεβαιώσεις συντάξιμων αποδοχών των συνταξιούχων προς την ΑΑΔΕ για να συμπληρωθούν στη συνέχεια οι δηλώσεις, καθυστερήσει άρα υπάρξει ανάγκη για παράταση, τότε ο επικεφαλής του φορέα θα έχει μία κύρωση της τάξεως των 2.500 ευρώ και θα υπάρχει και ένα επιπλέον πρόστιμο 50 ευρώ την ημέρα για κάθε ημέρα καθυστέρησης. Προσωπικό πρόστιμο από την τσέπη του κάθε διοικητή.
Τον ΕΦΚΑ τον πήρα τυχαία επειδή ήμουν παλιά εκεί. Είμαι βέβαιος ότι τα δεδομένα θα διαβιβαστούν εγκαίρως, αλλά γενικότερα αφορά το σύνολο της δημόσιας διοίκησης».
Συνεχίζοντας, ο κ. Τσάπαλος, επεσήμανε ότι «περιμέναμε ότι θα έχουμεαυξημένα έσοδα μέσω της χρήσης καρτών και λόγω της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές. Ουσιαστικά έγινε αυτό το οποίο ευελπιστούμε να αποκαλυφθεί η κρυμμένη φορολογητέα ύλη, λόγω αυτής της διασύνδεσης, δεν έχει πολλούς μήνες που έχει ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο έργο.
Έχουν ξεπεράσει τις 407.000 οι διασυνδέσεις και σε κλάδους όπως τα ξενοδοχεία, η εστίαση, τα ταξί, τα γυμναστήρια ή οι εταιρείες εκδηλώσεων, υπάρχει πολύ – πολύ μεγαλύτερη αποκάλυψη κρυμμένης φορολογητέας ύλης.
Στα ταξί η αύξηση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής είναι κατά 177% παραπάνω, που σημαίνει ότι εκεί που είχαμε περίπου 25 εκατομμύρια το 2023 πληρωμένα μέσα από κάρτες, τώρα έχουμε γύρω στα 70 – 75 και αυτό σημαίνει δύο πράγματα.
Πρώτον, προφανώς ότι υπάρχει ένταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, αλλά και το δεύτερο ότι πλέον υπάρχουν και POS στην πλειονότητα των οδηγών ταξί, τα οποία οι πολίτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν.
Δεν λέω ότι το πρόβλημα στα ταξί έχει λυθεί. Υπάρχουν ακόμα σοβαρά ζητήματα και γι’ αυτό επιμένουμε και στη χρήση του αυτοκόλλητου διπλής όψεως, προκειμένου να ενημερώνονται οι πολίτες για το POS.
Με το αυτοκόλλητο περιμένουμε μεγαλύτερη διαφάνεια, καταρχάς καλύτερη ενημέρωση του πολίτη, όχι μόνο του Έλληνα αλλά και του ξένου, του τουρίστα, ο οποίος δεν το γνωρίζει και επειδή έχουμε πολλές καταγγελίες ξένων τουριστών σε σχέση με τα POS, γι’ αυτό και το βάλαμε.
Φυσικά και περιμένουμε και περαιτέρω αύξηση των φορολογικών εισόδων. Πάντως μέχρι στιγμής κατά το πρώτο εξάμηνο του 24, συγκρινόμενο με το αντίστοιχο του 23, τα επιπλέον έσοδα από ΦΠΑ είναι της τάξεως του 10,3%. Κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Αυτό και μόνο, νομίζω σαν νούμερο, σαν είδηση αποτυπώνει πλήρως το ότι η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, έτσι όπως πάμε και τη δρομολογούμε, αποδίδει καρπούς για τον κόσμο».
Για το τέλος επιτηδεύματος, ο κ. Τσάπαλος τόνισε ότι «ουσιαστικά η τελευταία χρονιά που θα κληθούμε να πληρώσουμε τέλος επιτηδεύματος είναι αυτή που διανύουμε από του χρόνου, κανένας ελεύθερος επαγγελματίας, αυτοαπασχολούμενος και φυσικά αυτό είναι μεγάλη ανακούφιση και για τους εργαζόμενους με μπλοκάκι.
Ήταν ένα μνημονιακό μέτρο, ένα κατάλοιπο των μνημονίων, το οποίο ήταν 600 – 650 ευρώ για την πλειονότητα μας. Το μειώσαμε το τέλος επιτηδεύματος κατά το ήμισυ φέτος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά από του χρόνου για όλα τα φυσικά πρόσωπα ανεξαιρέτως καταργείται το τέλος επιτηδεύματος. Το καταφέραμε αυτό γιατί μειώσαμε τη φοροδιαφυγή, αναπτύχθηκε η οικονομία, βρέθηκαν χρήματα, δημοσιονομικός χώρος για να καταργήσουμε ένα άδικο μέτρο, όπως όμως ήταν το τέλος επιτηδεύματος. Να περιμένετε κι άλλες μειώσεις εφόσον συνεχισθεί με τους ίδιους και μεγαλύτερους ρυθμούς η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Είναι ο μόνος δρόμος προκειμένου να μειώσουμε περαιτέρω φόρους και εισφορές. Ξέρετε, έχουν μειωθεί πάνω από 60 τέτοιοι φόροι ή έχουν καταργηθεί; Επίσης έχουν μειωθεί οι εισφορές όπως είναι, μία από αυτές θα εφαρμοστεί του χρόνου, που είναι μείωση περαιτέρω κατά μία μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών που μέσω αυτής θα δουν αύξηση στην τσέπη τους και οι εργαζόμενοι στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα.
Με τέτοιες κινήσεις θεωρούμε ότι ενισχύουμε στην πράξη τους πολίτες και αυτό αποτυπώνεται και στα μακροπρόθεσμα νούμερα, καθότι ο κατώτατος έχει αυξηθεί 30% από το 19 μέχρι σήμερα και ο μέσος μισθός γύρω στο 22 – 23%. Για να αντιμετωπίσουμε και την ακρίβεια, η οποία προφανώς είναι και το μεγαλύτερό μας πρόβλημα».
Μιλώντας για τη φορολόγηση των φιλοδωρημάτων, σχολίασε πως «υπάρχει μία παρανόηση, η αλήθεια είναι αυτή, ήταν και αποτέλεσμα μιας εκμετάλλευσης που έγινε και στο επίπεδο της αντιπολίτευσης σε σχέση με τα πουρμπουάρ. Ξέρετε, το συγκεκριμένο ζήτημα είναι ένα ζήτημα το οποίο μπορεί να γιγαντωθεί ο λαϊκισμός πάνω του και να κερδίσουν κάποιοι μικροκομματικά μικροπολιτικά οφέλη.
Ωστόσο, η αλήθεια είναι η εξής. Εδώ και τουλάχιστον 30 χρόνια υπάρχει νομοθέτηση, υπάρχει νόμος του κράτους που φορολογεί τα tips από το πρώτο ευρώ. Και όχι μόνο αυτό, τους επιβάλλει και ασφαλιστικές εισφορές.
Και ερχόμαστε εμείς η κυβέρνηση Μητσοτάκη και καταργεί τις ασφαλιστικές εισφορές στα tips.
Άρα αποβάλλεται εντελώς το ένα βάρος και δρομολογεί και θα εφαρμόσει αφορολόγητο έως 300 ευρώ ανά μήνα για τα tips προκειμένου ακριβώς να μη φορολογούνται και γιατί επιλέξαμε 300 ευρώ το μήνα 3.600 ευρώ το χρόνο;
Γιατί ψάξαμε, ερευνήσαμε, είδαμε αντιστοίχως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τι ακριβώς γίνεται και θεωρήσαμε ότι αυτός ο πήχης είναι ένας λογικός και δίκαιος πήχης για τους ανθρώπους που παίρνουν και τα φιλοδωρήματα.
Σίγουρα θα προέκυπταν κάποιοι πονηροί εντός εισαγωγικών εργοδότες, οι οποίοι θα σκέφτονταν αφού τώρα το κράτος μου δίνει τη δυνατότητα για αφορολόγητα με αφορολόγητο τρόπο να δώσω 300 ευρώ στον εργαζόμενο μου, γιατί εκεί που τον πληρώνω 1.000 ευρώ, σήμερα που είναι όλο το πακέτο και φορολογικές και ασφαλιστικές κρατήσεις, να μην τον πληρώνω 700 και τα υπόλοιπα 300 με τη μορφή tips. Άνετα δεν θα μπορούσε να το σκεφτεί ο οποιοσδήποτε;
Εδώ λοιπόν έρχεται μία αντικαταχρηστική διάταξη, όπως τη λέμε, όπου εφόσον διαπιστώσουμε και αυτό μπορεί να γίνει ψηφιακά μέσω της ΕΡΓΑΝΗ, ότι υπάρχει μείωση μισθού με ισόποση αύξηση των φιλοδωρήματος και των δηλωθέντων φιλοδωρημάτων τότε χτυπάνε καμπανάκια και ερχόμαστε και θα εφαρμόσουμε φορολόγηση 22% πιο μεγάλη δηλαδή φορολόγηση απ’ ότι θα πλήρωνε, πλην για το ποσό εκείνο το οποίο προσπάθησε να αποφύγει.
Πάντως εμείς ψάξαμε, συγκρίναμε και με ξένες χώρες, είδαμε τι είναι το πιο δίκαιο για τον κόσμο και αν το αφορολόγητο για παράδειγμα ήταν στα 1000 ή 1500 – 2000 ευρώ ή για όλα τα tips υπήρχε αφορολόγητο, θα δημιουργούσαμε αντίθετα αποτελέσματα από αυτά τα οποία θέλαμε να δημιουργήσουμε;
Θα δημιουργούσαμε υπαλλήλους εργαζόμενους δύο ταχυτήτων, Εκείνων οι οποίοι παίρνουν tips και δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ σε φόρους .Άρα ένα μεγάλο κομμάτι του εισοδήματος τους πολλές φορές να είναι εντελώς αφορολόγητο, ενώ στην ίδια επιχείρηση μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που δεν παίρνουν tips και φορολογούνται κανονικά από το πρώτο ευρώ.
Χώρια δε τους ανθρώπους οι οποίοι παίρνουν μπόνους σε άλλες μεγάλες εταιρείες, που εκεί φορολογούνται από το πρώτο ευρώ. Επομένως, αυτό το οποίο αποφασίσαμε είναι κάτι το δίκαιο πρωτίστως μεταξύ των πολιτών, μεταξύ των μισθωτών».
Τέλος, ο Όμηρος Τσάπαλος ανέφερε ότι «ο κατώτατος μισθός ήταν από την πρώτη στιγμή στις προτεραιότητες της κυβέρνησης και αυτό το έχουμε αποδείξει με την τετραπλή διαδοχική αύξηση που έχει γίνει και ο στόχος για τα 950 ευρώ μέχρι το τέλος της τετραετίας παραμένει. Στην ουσία, απομένουν 120 ευρώ μεικτά μέχρι το τέλος της τετραετίας.
Από κει και πέρα, ακολουθώντας και άλλα ευρωπαϊκά παραδείγματα άλλων χωρών, αυτό το οποίο το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας δρομολογεί, είναι μία συζήτηση με τους φορείς, με όλους εκείνους που εμπλέκονται με την καταβολή του κατώτατου μισθού, προκειμένου ο νέος κατώτατος να διαμορφωθεί έτσι με έναν τρόπο πιο δίκαιο, πρωτίστως για τους ίδιους τους μισθωτούς. Δεν πάμε να καταργήσουμε τον κατώτατο επειδή ακούστηκε και αυτό, ούτε πάμε να μειώσουμε τον κατώτατο που επίσης ακούστηκε.
Αυτό το οποίο πάμε να κάνουμε είναι να το κάνουμε ακόμα πιο δίκαιο και να λάβουμε υπόψιν επιπλέον παραμέτρους της οικονομίας που και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αλλά και οι εργοδότες επιζητούν.
Να θυμίσω επίσης στο κομμάτι αυτό ότι τον κατώτατο μισθό δεν τον δίνει το κράτος από την τσέπη του για να μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε. Το δίνουν πρωτίστως οι επιχειρηματίες, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι καταστηματάρχες.
Άρα πάντοτε θα πρέπει κάθε φορά που υπάρχει μία αύξηση του κατώτατου, να έχουμε πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι αυτά τα χρήματα τα δίνουν κάποιοι άλλοι συμπολίτες μας μέσω της δουλειάς τους, μέσω του κόπου τους.
Όλες οι αντιρρήσεις και όλες οι ενστάσεις αλλά και τα αντεπιχειρήματα έχουν κατατεθεί στο τραπέζι και θα είναι μία μακρά διαδικασία διαλόγου με τους φορείς, προκειμένου να συλλέξουμε όλα τα δεδομένα και το Υπουργείο Εργασίας, που είναι και το αρμόδιο και στη συνέχεια το Υπουργικό Συμβούλιο, να αποφασίσουν για το ποια είναι η βέλτιστη λύση για τον κατώτατο μισθό. Εμείς πάντως επιμένουμε ότι θα πιάσουμε τον στόχο για 950 ευρώ μεικτά μέχρι το 27, όπως θα πιάσουμε και τον στόχο για 1.500 ευρώ μέσο μισθό μέχρι το 2027 για τους μισθωτούς, γενικά για τους εργαζόμενους στη χώρα μας».