Νόμπελ Χημείας: Τιμήθηκαν τρεις επιστήμονες για την μελέτη πρωτεϊνών

Το Νόμπελ Χημείας απονεμήθηκε στους Ντέιβιντ Μπέικερ, Ντέμης Χασάμπης και Τζον Τζάμπερ για το πρωτοποριακό τους έργο στη μελέτη των πρωτεϊνών μέσω τεχνητής νοημοσύνης και υπολογιστικών μεθόδων.

Νέα πρωτεΐνη από τον Μπέικερ

Ο Ντέιβιντ Μπέικερ τιμήθηκε για τη συνεισφορά του στον σχεδιασμό πρωτεϊνών μέσω υπολογιστικών μεθόδων. Το έργο του περιλαμβάνει την ανάπτυξη του λογισμικού Rosetta, το οποίο σχεδιάζει πρωτεΐνες από το μηδέν. Η επαναστατική μέθοδος αυτή επιτρέπει τη δημιουργία νέων πρωτεϊνών με μοναδικές ιδιότητες που δεν υπάρχουν στη φύση. Αυτά τα επιτεύγματα έχουν εφαρμογές σε φάρμακα, εμβόλια και νανοϋλικά, προωθώντας σημαντικά την ιατρική και τη βιοτεχνολογία.

Τεχνητή νοημοσύνη και πρόβλεψη δομής πρωτεϊνών

Οι Ντέμης Χασάμπης και Τζον Τζάμπερ από την Google DeepMind βραβεύτηκαν για την ανάπτυξη του AlphaFold2, ενός μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης που επιλύει ένα πρόβλημα 50 ετών: την πρόβλεψη της δομής των πρωτεϊνών από τις ακολουθίες αμινοξέων τους. Το AlphaFold2 επέτρεψε στους επιστήμονες να προβλέψουν τη δομή σχεδόν όλων των γνωστών πρωτεϊνών, με εφαρμογές από τη μελέτη της αντίστασης στα αντιβιοτικά έως τη διάσπαση πλαστικών απορριμμάτων.

Αυτό το έργο ανοίγει νέους ορίζοντες για τη βιοχημεία, δίνοντας στους ερευνητές τη δυνατότητα να κατανοήσουν καλύτερα βασικές βιολογικές διεργασίες και να αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις για παγκόσμια προβλήματα​.