Πολλά είναι τα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα για το νέο επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook.
Ο Mark Zuckerberg ανήγγειλε την πρόθεσή του να στρέψει το Facebook προς την κρυπτογράφηση, αλλά πολλά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Και το πιο βασικό δεν προβλέπεται να απαντηθεί σύντομα: Πώς θα επηρεάσει αυτή η πρωτοβουλία τις επιδόσεις του Facebook;
Κάποιοι ίσως δουν την πτώση στην τιμή της μετοχής της εταιρείας κατά 1,96% ως ένα είδος αντίδρασης προς την είδηση – μια ένδειξη ότι η αγορά θεωρεί πως το Facebook εγκαταλείπει την επικερδή επιχειρηματική του δραστηριότητα που συνδέεται με τις διαφημίσεις.
Όμως, μια τέτοια εκδοχή δεν μπορεί να ερμηνεύσει την ταυτόχρονη πτώση της τιμής της μετοχής του Netflix κατά 1,95% και της τιμής της μετοχής της Amazon κατά 2,58%. Καμία εταιρεία δεν δημοσιοποίησε κάποια συγκλονιστική είδηση την περασμένη εβδομάδα για να δικαιολογείται μια τέτοια πτώση.
Επιπλέον, αν πιστέψουμε όσα είπε ο Mark Zuckerberg, το Facebook δεν προτίθεται να εγκαταλείψει σύντομα την επιχειρηματική εκμετάλλευση των διαφημίσεων. Για την ακρίβεια, η κίνηση του Zuckerberg δείχνει ότι ο ίδιος θέλει και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο.
Με άλλα λόγια, το Facebook ελπίζει να συνεχίσει να βγάζει δισεκατομμύρια δολάρια από την πλατφόρμα και να προσθέσει νέα επιχειρηματικά μοντέλα στις υπηρεσίες κρυπτογραφημένης επικοινωνίας και ανταλλαγής μηνυμάτων – συγκεκριμένα, τις πληρωμές και το ηλεκτρονικό εμπόριο, που παραπέμπουν στο μοντέλο του WeChat στην Κίνα.
Την περασμένη Πέμπτη, ο Alan Murray παρομοίασε το μανιφέστο του Zuckerberg υπέρ της ιδιωτικότητας με μια έξοδο της ExxonMobil από τον χώρο των ορυκτών καυσίμων. Η παρομοίωση είναι εύστοχη, αλλά όχι ακριβώς αυτή που θα διάλεγα εγώ. Για μένα η κίνηση του Zuckerberg παραπέμπει στην ανακοίνωση της BP που ανέφερε ότι θα στρεφόταν σε προϊόντα «πράσινης» ενέργειας – χωρίς να εγκαταλείπει όμως τις δραστηριότητές της που σχετίζονταν με το πετρέλαιο. Και κάπως έτσι, το πετρέλαιο παραμένει ο βασικός κλάδος δραστηριοποίησης της BP, παρά τις άλλες προσπάθειές της.
Ο Zuckerberg και η εταιρεία του έχουν έφεση στην ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων και έχουν δείξει στο παρελθόν την ικανότητα στρατηγικών μεταβολών σε σχέση με τα προϊόντα τους, από το desktop στο mobile.
Επιπλέον, με το Whatsapp και το Facebook Messenger, η εταιρεία έχει βάλει τα θεμέλια για τα νέα προϊόντα, όπως ακριβώς η βάση χρηστών και η λειτουργικότητα του Facebook υπήρξαν τα θεμέλια για την εξέλιξη του Facebook.com σε app για κινητά.
του Aaron Pressman