Αρκάς: Η καλημέρα με την βαθυστόχαστη Ρόζα και τον κακό λύκο


Ο γνωστός σκιτσογράφος Αρκάς , αγαπητός για τον αιχμηρό του χιούμορ και την κοινωνική του ματιά, επανέρχεται και πάλι με το χαρακτήρα της Ρόζας για να μας καλημερίσει και σήμερα. Αυτή είναι η πέμπτη συνεχόμενη μέρα που ο δημιουργός χρησιμοποιεί την πρωταγωνίστρια του, προσδίδοντάς της έναν διαρκώς επίκαιρο και εύστοχο ρόλο στην καθημερινότητα. Η μικρή ηρωίδα καταφέρνει να αποτυπώσει με κωμικό και διεισδυτικό τρόπο τις προκλήσεις που αφορούν τα κοινωνικά ζητήματα της εποχής μας.

Στο σκίτσο της ημέρας, η Ρόζα συνομιλεί με τον πατέρα της, που της διαβάζει το γνωστό παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας. Όταν φτάνει στο σημείο που ο «κακός λύκος» ντύνεται με τα ρούχα της γιαγιάς, η Ρόζα αμφισβητεί τον χαρακτηρισμό του λύκου ως «κακού». Με μια έξυπνη παρατήρηση, η μικρή αναρωτιέται αν θεωρείται «κακός» μόνο επειδή είναι παρενδυτικός, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τα στερεότυπα για τα φύλα και την ταυτότητα.

Η τοποθέτηση της Ρόζας φέρνει στην επιφάνεια το θέμα της παρενδυσίας (cross-dressing), μια έννοια που αναφέρεται στο ντύσιμο με ρούχα που συνήθως αποδίδονται στο αντίθετο φύλο σε μια κοινωνία. Στη σύγχρονη εποχή, η παρενδυσία αποτελεί μια μορφή αυτοέκφρασης, άνεσης ή ακόμα και μεταμφίεσης, αλλά έχει ιστορικά χρησιμοποιηθεί και ως εργαλείο κοινωνικής διαμαρτυρίας ή διαφυγής από τις αυστηρές νόρμες που επιβάλλουν τα φύλα.

Παρενδυσία: Κοινωνικές νόρμες και ιστορικές προεκτάσεις

Η παρενδυσία είναι μια πρακτική που έχει παρατηρηθεί σε πολλές κουλτούρες και ιστορικές περιόδους. Οι κοινωνίες συχνά επιβάλλουν συγκεκριμένες νόρμες για το φύλο, ορίζοντας τι είναι «αρμόζον» για άνδρες και γυναίκες όσον αφορά την ενδυμασία. Στη Δύση, οι κανόνες για το ντύσιμο έχουν μεταβληθεί ανά τους αιώνες, με την παρενδυσία να θεωρείται άλλοτε προκλητική και άλλοτε αποδεκτή, αναλόγως της εποχής και της κοινωνικής δυναμικής.

Σήμερα, το cross-dressing εντάσσεται σε διάφορα κοινωνικά πλαίσια, από την τέχνη και τη διασκέδαση μέχρι την αμφισβήτηση των παραδοσιακών ρόλων των φύλων. Χρησιμοποιείται επίσης ως εργαλείο κριτικής απέναντι στις κοινωνικές διακρίσεις, όπως είναι το παράδειγμα του σκίτσου του Αρκά, όπου η μικρή Ρόζα αμφισβητεί τα κοινωνικά στερεότυπα και υπερασπίζεται την ελευθερία αυτοέκφρασης χωρίς διακρίσεις.

Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς

Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.

Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).

Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.

Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις

Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.


Αφήστε ένα μήνυμα

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ