Ο δημοφιλής σκιτσογράφος Αρκάς, που συχνά αποτυπώνει με χιούμορ και αιχμηρότητα την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα, μας ξαφνιάζει και πάλι με το νέο του σκίτσο που αναφέρεται στην υπόθεση των τηλεφωνικών υποκλοπών.
Με φόντο τις πρόσφατες εξελίξεις και το πόρισμα του Αρείου Πάγου σχετικά με το σύστημα παρακολούθησης predator, ο Αρκάς αντλεί έμπνευση από την κατακραυγή της Αντιπολίτευσης και την έντονη συζήτηση που έχει προκύψει γύρω από το ζήτημα των υποκλοπών.
Το σκίτσο του Αρκά, που απεικονίζει μια καθημερινή «καλημέρα», συνοδεύεται από το σαρκαστικό μήνυμα: «Δεν χρειάζεται πλέον να παρακολουθούμε την τεχνολογία. Μας παρακολουθεί αυτή». Μέσα από αυτή τη φράση, ο σκιτσογράφος καταφέρνει να περάσει την ανησυχία και την απογοήτευση πολλών πολιτών σχετικά με την απώλεια της ιδιωτικότητας και τον έλεγχο που ασκεί η τεχνολογία στις ζωές μας.
Το σκίτσο έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, με πολλούς να το θεωρούν ως μια εύστοχη και καυστική κριτική στην πολιτική κατάσταση και τη χρήση της τεχνολογίας για σκοπούς παρακολούθησης. Η «καλημέρα» του Αρκά αναδεικνύει το ζήτημα της τεχνολογικής παρακολούθησης, τονίζοντας ότι πλέον η τεχνολογία έχει μετατραπεί σε ένα εργαλείο που παρακολουθεί τους πολίτες, αντί να είναι απλώς ένα μέσο που αυτοί ελέγχουν.
Σε μια εποχή που η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο στην καθημερινότητα μας, το μήνυμα του Αρκά γίνεται ακόμη πιο επίκαιρο και σημαντικό, θέτοντας ερωτήματα για το πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε την ιδιωτικότητά μας και να προστατευτούμε από την ανεξέλεγκτη χρήση της τεχνολογίας για σκοπούς παρακολούθησης.
Ποιος είναι ο σκιτσογράφος Αρκάς
Ο Αρκάς είναι Έλληνας σκιτσογράφος και συγγραφέας. Ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’80 δημοσιεύοντας τη σειρά Ο Κόκκορας στο περιοδικό Βαβέλ και στη συνέχεια στο Παρά Πέντε και στο Μικρό Παρά Πέντε. Το έργο του αποτελείται κυρίως από σειρές με συγκεκριμένο θέμα – πρωταγωνιστές που δημοσιεύονται σε περιοδικά και εφημερίδες και συγκεντρώνονται στη συνέχεια σε άλμπουμ. Από τα έργα του ο Ισοβίτης έχει γίνει σειρά με μαριονέτες για την ελληνική τηλεόραση από τον Μάνθο Σαντοριναίο. Δουλειές του έχουν μεταφραστεί σε άλλες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, πορτογαλικά, πολωνικά, ρουμανικά, σέρβικα και βουλγάρικα), ενώ έχει γράψει και θεατρικά έργα.
Το πραγματικό ονοματεπώνυμο του εν λόγω συγγραφέα είναι άγνωστο, καθώς ο ίδιος δεν το έχει αποκαλύψει, ενώ τα ονόματα Αντώνης Ευδαίμων και Γεράσιμος Σπανοδημήτρης που έχει χρησιμοποιήσει σε έργα του, θεωρούνται ψευδώνυμα. Επίσης, έχει προταθεί το όνομα Άρης Καστρινός (απ’ όπου υποτιθέμενα προέρχεται και το ΑΡ-ΚΑΣ).
Κατά καιρούς ασκήθηκε κριτική στο έργο του, κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) από τον πολιτικό χώρο της Αριστεράς. Οι επικρίσεις αφορούν κυρίως ορισμένα σκίτσα του που κατηγορήθηκαν ότι είναι μισογυνικά και “χοντροφοβικά”. Τον Ιούλιο του 2019 η σελίδα του στο Facebook, σύμφωνα με τον ίδιο, απενεργοποιήθηκε για διάστημα μίας εβδομάδας λόγω συνεχών αναφορών από χρήστες που κατηγόρησαν τις αναρτήσεις του.
Αρκάς: ΜΜΕ & αρθρογράφοι έχουν εστιάσει στις πολιτικές του πεποιθήσεις
Ο ίδιος ο Αρκάς, καθώς και ΜΜΕ και αρθρογράφοι, χαρακτήρισαν τις επικρίσεις απόπειρα λογοκρισίας, ενώ υποστήριξαν ότι η σάτιρα του Αρκά στοχεύει το φαινόμενο της πολιτικής ορθότητας, επειδή το θεωρεί επικίνδυνο και ικανό να απειλήσει κατοχυρωμένα δημοκρατικά δικαιώματα και την ελευθερία του λόγου.
Λόγω της αλλαγής του περιεχομένου και των πολιτικών μηνυμάτων των έργων του ανά τα χρόνια καθώς και της ανωνυμίας του ορισμένοι εικάζουν πως ο αυθεντικός Αρκάς έχει πεθάνει και πλέον τα υποτιθέμενα έργα του δημιουργούνται από τρίτους.